<철의 꿈>은 극영화 중심으로 편제된 대중영화시장에서 매우 독특한 면모를 보여주는 작품이다. 뿐만 아니라 근래 비약적 성과와 약진을 보여주는 한국독립다큐멘터리영화 지형 안에서도 자신만의 자리를 확보하게 되었다. 특히 사건과 서사 중심의 다큐멘터리영화 지형에서 이미지 중심의 시적 양식(poetic mode)을 견지하고 에세이 다큐멘터리의 가능성을 실험하는 작품으로 주목받고 있다.
<철의 꿈>은 스토리의 논리적 구성과 인과(因果)에 따른 방식이 아니라 이미지의 유사성과 연상작용에 의해 전개되는 영화이다. 따라서 형태, 사이즈, 리듬, 색채, 분위기, 톤, 음악 및 음향 등의 사운드효과가 이 영화에서는 의미 있게 작동하고, 이들 요소는 보는 이의 감각을 자극하며 정서를 일깨운다. 시각적 쾌락과 숭고의 감정과 몽환적이고 멜랑콜리한 정서가 거기 담겨 있는 것이다.
또한 <철의 꿈>은 ‘슬픈 연애담’의 외피를 두른 채 ‘신을 찾는’ 여정을 떠나는 모양새를 취한다. 이 영화는 ‘끝’이라는 시간과 연결되어 있는데, 사랑의 끝(떠난 여자), 삶의 끝(죽은 자를 위한 천도제), 산업화의 끝이 상관성을 이루는 형식이다.
<철의 꿈>은 선사시대의 암각화와 고래를 소환하고, 고래신을 숭배했던 옛사람들의 흔적을 상상하고 ‘재현’한다. 이미지의 유사성과 연관성은 반구대 암각화의 고래를 거대한 배로 연결시킨다. 모양과 크기, 바다라는 거대 공간에서 생존함으로써 인간에게는 불가한 물리적 한계를 뛰어넘는다는 점이 고래와 배의 유사성을 강화하고, 그럼으로써 신이라는 상징성을 공유한다. 아울러 배는 그 재료이자 본질인 철로 연결되고, 철을 생산하고 담금질하는 제철소로 이어진다.
제철소 안은 복잡하고 거대한 기계의 스펙터클, 엄청난 온도의 뜨거운 불과 커다란 용광로, 상대적으로 작아 보이는 인간의 존재감으로 인해 이곳이 철신(鐵神)의 영역임을 선언한다. 그리고 그 철로 배를 만들고 그 큰 배가 고래신을 대체하는 산업화시대의 ‘새로운 신’으로 부상하며 ‘철의 꿈’은 현실화 된다. 이 과정에 BGM으로 깔리는 구스타프 말러의 교향곡 1번 <거인>(Titan)은 타이틀의 의미와 함께 꽤나 인상적인 톤으로 새로운 신의 이미지를 받쳐준다. 또한 조선소에 설치된 골리앗 크레인의 느린 움직임은 오히려 이 ‘거인’의 존재감을 인상적으로 각인시킨다.
<철의 꿈>은 거대 이미지와 조형적 사물들을 도처에 배치한다. 그럼으로써 시각적으로 압도하고 스펙터클에 대한 경외(敬畏)로 이끈다. <철의 꿈>에서의 시각화는 대조적 방식을 통하여 전달되는데, 롱숏과 클로즈숏이 교차하고, 하이앵글과 로우앵글에 의해 인상적인 이미지가 만들어진다. 제철소 내부는 로우앵글에 의해 깊이가 강조되고 이를 통해 웅장함과 거대함을 시각화하며, 제철소나 조선소 외부의 풍경은 익스트림 하이앵글에 의해 포착되어 너비를 강조한다. 이러한 시각화 방식은 대상에 대한 물신적 숭고를 불러일으킨다.
<A Dream of Iron> is a work that shows a very unique aspect in the popular cinema market focused on the fiction film. Besides, it secures its own position within the terrain of Korea independent documentary films showing rapid progress and huge performance in recent years. Especially, it receives attention as a work which adheres to a poetic mode focused on images and tests the possibilities of essay documentary in the terrain of event and narrative centered documentary films.
<A Dream of Iron> is a film that is deployed by the similarities and associative actions of the images rather than the logical structure and the causality of the story. Thus, form, size, rhythm, color, mood, tone, music and sounds effects work meaningfully in this film. These factors stimulate viewers’ senses and awaken their emotions. Visual pleasure, emotion of sublime, and dreamy and melancholic feeling are included in the film.
In addition, <A Dream of Iron> shows a journey for ‘seeking God’ decorated with a ‘sad love story’. This film is associated with the time of ‘end’. The end of love (a woman leaves), end of a life (Cheondo Ritual for the dead), and end of industrialization are associated with one another.
<A Dream of Iron> summons the petroglyphs and whales of the prehistoric age. It imagines and ‘reproduces’ the traces of the old men who worshiped whale god. Similarity and relevance of images connect the whales on the Bangudae petroglyphs to a huge boat. As it exceeds the physical limits which humans cannot get over by surviving in a huge space of the sea, shape and size, the similarities between whale and boat are enhanced. Therefore, the symbolism of god is shared. In addition, a boat is connected to the iron which is the material and nature. Furthermore, it is connected to the steel mill which produces and tempers iron.
The steel mill consists of the spectacle of complex and huge machines, fire at extremely high temperature and a big smelting furnace, and humans look relatively small in the steel mill. Thus, it is declared that the steel mill is the area of God of Iron. The boat is made of the iron and the big boat emerges as a ‘new god’ in the industrial era to replace the whale god. ‘Dream of iron’ is realized. During these processes, Gustav Mahler’s symphony No. 1, <Titan> being used as background music supports the image of new god in very impressive tone together with the meaning of the title. In addition, the slow movement of a Goliath crane installed in the shipyard impressively imprints the presence of the ‘Titan’.
A large image and figurative objects are placed throughout <A Dream of Iron>. Thus, it visually overwhelms viewers and it makes them admire the spectacle. Visualization of the <A Dream of Iron> is delivered by a contrasting method. A long shot and a close shot are crossed and impressive images are made by high-angle and low-angle. The depth is emphasized by low-angle in the steel mill. Thus, the grandeur and enormity are visualized. The scenery outside of the steel mill or shipyard is captured by extreme high-angle and the width is emphasized. Such visualization methods cause a sublime of things-in-themselves.