목적: 자기이미지를 색과 형태로 나타내도록 하여 뷰티전공 대학생의 자기이미지를 시각화한 그림의 의미를 분석하고자 한다. 방법: 뷰티전공 남녀 대학생을 대상으로 자신의 이미지를 연상해서 형태를 자유롭게 그리게 하고, 120색으로 제작한 색 파렛트를 제시하여 이 중 자신의 이미지에 부합되는 3가지 색을 선택하도록 하였다. 결과분석은 Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 18.0 프로그램을 활용하여 빈도분석과 교차분석을 실시하였다. 결과: 첫째, 자아이미지의 색은 Black (Bk)이 가장 많고 다음으로 vivid red (R), vivid yellow (Y), vivid yellow red (YR), bright Y, vivid purple blue (PB), white (W) 순이며, tone은 vivid가 가장 많이 나타났다. 둘째, 자아이미지 그림에 나타난 형태를 분석한 결과, 비구상(32.3%), 풍경(18.3%), 사물(17.2%), 사람(14.5%), 식물(14.0%), 동물(3.8%) 순으로 표현되었다. 셋째, 자아이미지 그림에 나타난 성별차이를 교차분석한 결과, 유채색과 형태에서 유의한 차이가 나타났고, 남학생은 R계열, PB계열, YR계열, Y계열 순으로, 여학생은 Y계열, R계열, YR계열, red purple (RP)계열, blue (B)계열 순으로 나타났으며, 형태에서 남학생은 비구상, 풍경, 사물, 사람 순으로, 여학생은 비구상, 사물, 식물, 사람 순으로 나타났다. 결론: 뷰티전공 대학생의 자아이미지 그림은 주로 활동성과 주목성이 강한 색과 비구상적인 형태로 표현되고 있어서, 자신을 자유롭고 열정적인 이미지로 인지하는 반면 혼란스럽고 불확실한 존재로도 생각하고 있음을 알 수 있다.
Purpose: This study examined characteristics of colors and figures showing selfimage in self-image drawing of students of beauty majors. Methods: The researcher conducted a survey, receiving 186 completed responses. The students were made to freely draw figures showing their image with three colors. The results were analyzed by frequency analysis and cross-tab analysis, using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) v. 18.0. Results: First, black (Bk) was the most-used color in the self-image, followed by vivid red (R), vivid yellow (Y), vivid yellow red (YR), bright Y, vivid purple blue (PB), and white (W); vivid being the most common tone. Second, from the analysis of self-image figure drawing, the results showed the use of non-objective figures (32.3%), landscapes (18.3%), objects (17.2%), people (14.5%), plants (14.0%), and animals (3.8%). Third, cross-tab analysis for gender differences in self-image drawing showed that there is a meaningful difference in chromatic colors and figures between males and females. In addition, males tend to use R, PB, YR, and Y affiliations, whereas females tend to use Y, R, YR, red purple (RP), and blue (B) affiliations. In figure, males have non-objective figures, landscapes, objects, and people and females have non-objective figures, objects, plants, and people. Conclusion: The self-images of students of beauty majors are expressed in colors, mainly active and attentive, and portray non-objective figures. Thus, they see themselves as having a free and enthusiastic image but are also confused and uncertain.