본 연구는 미용관련학과 여대생을 대상으로 아로마테라피에 대한 인식 및 실태를 파악하였고 아로마테라피에 대한 지식에 대해 분석 결과, 아로마가 심리안정에 효과적이다, 다음으로 티트리가 여드름에 효과적이다, 아로마가 항균작용에 효과적이다 순으로 인지하는 것으로 파악되었다. 또한 아로마테라피에 대한 태도로는 아로마 제품이 피부 친화적이라고 생각한다, 건강한 피부를 위해서 아로마가 도움이 된다고 생각한다에 대해 대체로 높은 태도를 보였으며, 관련 행위 중 아로마 피부관리 방법을 전문적으로 배운다는 행위가 가장 높았으며, 그 다음은 주변 사람에게 아로마테라피를 권한다가 순으로 하고 있는 것으로 나타났다.
응답자 특성별 아로마테라피에 대한 지식수준에 대해 분석한 결과는 다음과 같다.
외모 및 외모관리 관심정도별로 아로마테라피 지식수준에 있어 통계적으로 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 외모 및 외모관리에 대해 별로 관심이 없는 편으로 응답한 층의 지식수준은 낮은 반면, 그 외의 보통이상 층은 지식수준이 상대적으로 높은 것으로 파악되었고, 본인 외모 만족정도별로도 차이를 보였는데, 외모에 대해 전혀 만족하지 않는 집단의 지식정도는 낮은 반면, 매우 만족한다고응답한 집단의 지식정도는 가장 높은 것으로 나타났다. 즉, 외모 및 외모관리 관심정도가 높을수록,
본인 외모에 대한 만족도가 높을수록 아로마테라피에 대한 지식은 높은 것으로 해석 될 수 있다. 또한 피부타입별로 볼 때, 피부타입이 민감성인 경우 그 외 다른 피부타입 대비 아로마테라피에 대한 지식수준이 높은 것으로 파악되었다. 즉, 본인 피부가 민감성이라고 생각하는 경우 아로마테리피에 대해 보다 관심이 많으며 잘 알고 있는 것으로 해석될 수 있다.
응답자 특성별 아로마테라피에 대한 태도에 대해 분석한 결과는 다음과 같다.
지식수준과 마찬가지로 외모 및 외모관리 관심정도가 많은 경우, 타 층 대비 아로마테라피에 대한 태도가 보다 높은 것으로 파악되었다. 반면, 지식수준과는 달리 외모 만족정도와 피부타입별로는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않는 것으로 나타났다. 다음으로 피부고민정도별로 유의미한 차이를 보였는데, 피부 고민정도가 강한 층의 경우 그 외 층 대비 아로마테라피에 대한 태도가 높은 것으로 분석되었다. 즉, 외모 및 외모관리에 대한 관심정도가 높을수록, 피부 관련 고민을 많이 할수록 아로마테리피에 대한 태도가 보다 긍정적인 것으로 해석될 있다.
응답자 특성별 아로마테라피 관련 행위에 대해 분석한 결과는 다음과 같다.
피부고민정도별로 아로마테라피 관련 행위에 있어 유의미한 차이를 보였으며, 피부고민정도가 강한 층의 경우 약한 층 대비 아로마테라피 관련 행위를 보다 많이 하고 있는 것으로 파악되었다. 즉, 피부에 대해 고민을 많이 하는 경우, 실질적으로 아로마테라피와 관련된 행위를 많이 실시하고 있는 것으로 볼 수 있다.
마지막으로 아로마테리피에 대한 지식, 태도, 행위간 연관성을 보기 위해 상관관계 분석한 결과, 3가지 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 미용관련학과 여학생들 아로마테라피의 지식, 태도, 행위와의 관련성을 파악한 연구결과는 추후 아로마테라피의 활성화, 효과적인 기초교육 자료화 및 미용 프로그램 발전에 활용되어야 할 것이다.
As the result of studying on the understanding of the people about Aromatherapy, it was found that they were partly recognizing that Aroma is effective in mental rest, that Teatree is helpful to pimples and that Aroma is good to an antifungal process. Also, they think that Aroma products are skin-friendly as their attitude about Aromatherapy. They highly thought that Aroma is of good help to healthy skin, and among their Aroma-related activities, learning professionally some Aroma - related skin treatment was the highest one and recommending Aromatherapy to other people was the following one.
By the characteristics of the respondents, the analyzed results on the understanding level about Aromatherapy are as below.
By the degree of the interest in appearance & appearance care, it statistically showed a significant difference in the understanding level about Aromatherapy. It showed that the understanding level of the respondents who had little interest in their appearance & appearance treatment was low in Aromatherapy, while those who had interest more than average had relatively a high understanding level in Aromatherapy. Besides, it indicated differences according to satisfactory degrees on their appearance. They who were never satisfied with their appearance had low understanding about Aromatherapy; on the other hand, they who were very satisfied with their appearance had the highest understanding about Aromatherapy.
In other words, you can see that the higher the interests in appearance & appearance treatment are and the higher people are satisfied with their appearance, the more the understanding level about Aromatherapy is. Also, it showed that, by each skin type, the people of sensitive skin had high understanding about Aromatherapy compared with those of other skin types. It means that the people who think their skin is sensitive have relatively more interest in Aromatherapy and know well about it.
By the characteristics of the respondents, the analyzed results on the attitude about Aromatherapy are as follows.
Like understanding levels, it showed that for the people with much interest in appearance & appearance treatment, their attitude about Aromatherapy was high compared with others. On the contrary, differently from understanding degrees, it did not statistically show a significant difference in appearance satisfaction & skin types. Next, by the amount of concerns about their skin, it showed a significant difference, and the people with a deep concern about their skin had high attitude on Aromatherapy compared with others. That is, the higher the interest in their appearance & appearance treatment is and the deeper their concerns about their skin are, the more positive the attitude about Aromatherapy is.
Lastly, based on the characteristics of the respondents, the followings are the analyzed results on the related activities in regards with Aromatherapy.
By the degrees of concerns about their skin, it showed a meaningful difference in Aromatherapy-related activities, and the people with deep concern over their skin were doing more Aromatherapy-related actions compared with those of little concern.
It means that when people are much worried about their skin, they were substantially doing more Aromatherapy-related activities.
These study results which figured out understanding levels about Aromatherapy, attitude and relevant activities about Aromatherapy should be made good use for revitalization of Aromatherapy, material-ization for effective basic education and beauty program development.