메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제21권 제3호
발행연도
2010.1
수록면
209 - 230 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The major purpose of this study is to suggest a framework of the needs analysis for a syllabus design. Many researches related to needs analysis have been conducted, but these researches could not lead to a syllabus design of Korean textbooks because of the lack of researches about the needs analysis. Thus, the researcher reviewed other researches and found out that they selected subjects restrictively. Also, the contents of the survey were limited only to learners, and they presented different contents of the survey to two or more subject groups respectively. This study focuses on the selection of subjects including other related groups, that is, professional panels, Korean teachers, teacher assistants, etc, and presents the same contents of the survey to them. After analyzing the mean of the groups' response, the mean is standardized, and the weight of education professionals is added. To apply this model, the process of syllabus design was presented through the needs analysis of migrant workers. Thus, this study is expected to suggest a basic and new model for the syllabus design which other researches have not conducted through needs analysis. (Hankuk University of Foreign Studies, Halla University)

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0