메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제26권 제1호
발행연도
2015.1
수록면
299 - 351 (53page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
According to Processing Difficulties Hypothesis (McDonald, 2006), individual differences in working memory capacity (WMC) that depends on in part second language (L2) proficiency play a significant role in late L2 learners’ sensitivity to morphosyntacic structures. The purpose of the present study is to test the hypothesis and to examine the effects of WMC and L2 proficiency on how late learners of Korean as a second language (KSL) process tense agreement violations. The results corroborated that native speakers of Korean were more accurate than learners of KSL, and the effects of WMC and L2 proficiency on sensitivity to tense agreement violations were significant in oral grammaticality judgment task (offline). However, in self-paced listening task (online), native speakers of Korean did neither reveal a processing cost for tense disagreement, and learners of KSL with higher WMC and L2 proficiency did nor show greater sensitivity to tense disagreement. The findings, therefore, support in part the effects of WMC and L2 proficiency on late L2 learners’ sensitivity to morphosyntactic violations. Implications for further research and limitations of the present study were also discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0