메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
이중언어학회 이중언어학 이중언어학 제28호
발행연도
2005.1
수록면
281 - 308 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Grammar is still central focus in teaching Korean as a FL and it is greatly overused. Surprisingly, the main two categories of the target grammar items (chunks/patterns) presented in most Korean textbooks are conjunctive endings and {-da} ended-verb forms, and this study explores where these {-da] verb forms came from. Korean auxiliary verbs vary in terms of their semantic-functional category and lexical items, in other words, each scholar has different view of how to classify their semantic category and places different lexical items as an auxiliary verb, and there seems to be no standardized lists of Korean auxiliary verbs we can follow. In this study, many of hidden lexical items in auxiliary verbs are discovered, and lead us to find the fact that almost 85% of those {-da}ended verb forms, floating-around as grammar in current Korean language education, are auxiliary verbs. This study also highlights that Korean auxiliary verbs do not belong to the grammatical category, but to the lexical category, and therefore, the findings of this study can be helpful to teaching the Korean phrasal lexicon, which is significantly less focused in teaching Korean now, as well as to break the invalid grammar-lexis dichotomy.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (46)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0