메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
이중언어학회 이중언어학 이중언어학 제28호
발행연도
2005.1
수록면
229 - 247 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
This study was carried out to compare the role of Korean script(Hangul) and Chinese script(Hanja) for word memory. In experiment 1, Hangul and Hanja words which have the same meaning were visually given for free recall. Forty one 5th-grade and forty three 11th-grade Korean-Chinese bilinguals participated in an individually administered experiment. The memory for Hanja word was higher than that of Hangul word. In experiment II, the word-family effect of Hanja was tested. Thirty Hanja words which share the same sound part or thirty Hanja words which share the same meaning part were given auditorily to fifty one 5th-grade and forty three 11th-grade Korean-Chinese bilinguals. It was found that the word-family effect in Hanja words which share the same meaning part. From the experiment I and II, the superiority of Hanja for memory was revealed. It was interpreted as the effects of the activation of word meaning and the dual coding among Hanja scripts. Educational implication from these results were discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0