이 논문은 1980년대 시에 나타난 ‘통일담론’을 살펴보는 것을 목표로 한다. 분단문학, 노동해방문학, 민중문학이 주류를 형성하는 동시에 해체시와 같은 미학적 실험도 활발했던 1980년대는 사회적으로나 문학적으로나 담론과 실천이 이어지는 역동적인 시기였다. 하지만 통일담론의 관점에서 본다면 민주화운동과 민중문학의 자장아래 통일은 낭만적 관념으로 제시되었다. 1980년대 후반 6·10 통일운동을 계기로 통일은 모든 이슈를 흡수한 핵심 담론이 되었지만 비약적 사회적 주장과 관념적 문학 형상화에 그쳤다. 5월 광주항쟁, 노동자해방, 민중해방을 아우르는 민주화 이슈는 민주, 자주, 탈식민 의제로 모였고 6·10 통일운동으로 수렴되었다. 이러한 과정에서 5·18 광주항쟁도 통일 담론과 조우하면서 1980년대 후반에는 통일이 광주정신의 한 축으로 추대되었다. 이산의 슬픔과 그리움을 표현한 시인 이기형, 노동자의 편에 서서 통일을 노래한 순정한 시인 백기완, 탈식민의 관점에서 노동, 자본, 자주의 논리를 탐구한 김남주, 광주 정신을 통일의 정신으로 밀어간 오월 시인 김준태 등이 저마다 1980년대의 통일시를 창작했지만 관념적 주제와 공소하고 상투적인 표현의 한계 또한 드러냈다. 정치, 사회, 경제 분야에서 진행되는 실천적 담론이 아니라 분단의 고통과 모순을 타파하고 외세를 물리쳐 노동자, 농민, 민중의 힘으로 이룩하는 관념적인 민족지상과제로 통일이 제시되면서 통일시 역시 민중 문학의 격정과 민족문학의 당위성에 기대는 표현 양식으로 드러났기 때문일 것이다.
This study aims to examine the “discourse of unification” found in the poetry of the 1980s. During that period, whose iconic moment was the May 18 Gwangju Democratic Uprising, strands of literature focused on the division of Korea, on the liberation of labor from dictatorship and on populist themes formed the literary mainstream in the wake of democratization, thereby constituting a contemporary national literature. However, in the field of poetry, deconstructive and other aesthetic experiments were also popular. It was a dynamic period which spurred great diversity in the literary field, but the literary discourse surrounding unification at that time could not be fully elaborated or developed in a thoughtful direction. In the wake of the May Gwangju Democratic Uprising and the liberation from dictatorship of workers and people, the unification of South and North Korea was widely seen as the ultimate national goal, but a practical discourse focused on the realization of this goal was not developed, and nor were the methods and practices necessary to achieve it, the Gwangju Uprising became an insurrection of the people as a whole in which workers, the public, and the nation itself were conceived of as victims suffering from the division of the nation, and unification was proposed as the final goal and ultimate solution to this problem. Ultimately, the project of unification at the time was not seen in a different light to that of the liberation of the people - who were the seen primarily as workers - and the realization of democratization. In this context, this study investigates the strengths and weaknesses of the discourse surrounding unification in the 1980s through the prism of poems by Namju Kim, Juntae Kim. This discourse was not sophisticated enough to reflect the thirst for democratization prevalent in society as a whole, a deficit which could be seen in literary work and activities ranging from magazines and workers’ literary gatherings to the democratization movement in colleges and religious circles. Neither could the debate on unification capture the historical, social, and personal anxieties and struggles of the time.