메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최은수 (오사카대학)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第82輯
발행연도
2019.8
수록면
375 - 394 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper focuses on the movie “Comfort Women” based on the nonfiction work of Kakou Senda, who shocked Japanese society in the 1970s by considering the representation of “Comfort Women” in postwar Japanese popular culture. In postwar Japanese films such as “syunpu-den,” and “Blood and Sand,” the term “Korean comfort women” emphasized the women’s sexuality without their ethnicity having much meaning. Therefore, comfort women’s ethnicities were transformed and invisible, while comfort women were eroticized and placed on a continuous line with postwar “panpan.” A movie based on Senda’s “Comfort Women” was regarded as having a new understanding of colonial rule in the related discourse. However, footage of the film no longer exists. More notable would be the emergence of the term “Japanese comfort women,” which should appear in postwar Japan’s representations. It is necessary to investigate the meaning of Japanese comfort women from the context of Japan in the 1970s, and the relationship between discourse and representation.

목차

1. 들어가기
2. 전후일본 대중문화와 ‘위안부’ 표상
3. 1960년대 일본 대중문화 속 ‘조선인 위안부’
4. 영화 『종군위안부(.軍慰安婦)』와 그 주변
5. 나가기
【参考文献】
〈要旨〉

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0