메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조원범 (Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
저널정보
한국조명·전기설비학회 조명·전기설비학회논문지 조명·전기설비학회논문지 제33권 제10호
발행연도
2019.10
수록면
1 - 11 (11page)
DOI
10.5207/JIEIE.2019.33.10.001

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyse the effects of glare caused by the oncoming high-beam light, which many drivers cite as a factor that makes driving difficult on the night road, on the safety of drivers entering the curved part of the night road. To this end, the study conducted a virtual road test on the elderly subjects, and as a result, based on the possibility of securing the perception-response distance required by elderly drivers to safely respond to the appearance of forward horizontal curved section, it identified the appropriate road luminance level depending on the driver’s ratio to secure the required perception-response distance. According to the analysis, the higher the surface luminance, the further the perception-response process required to respond to the appearance of the forward horizontal curved section can be completed, and the margin from the end of the perception-response process to the starting point of the curved section is analyzed to have the relationship of natural logarithm function. In addition, it was analyzed that the critical road surface luminance of about 3.3 times the safety level based on 75% of the safety level and 2.4 times the safety level 85% of the safety level is required when affected by the high-beam light of the opposing vehicle.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론고찰
3. 실험 및 분석
4. 결론
References

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0