신라시대 조성된 일반형 석탑은 이중기단에 方形의 탑신부를 갖는 典型樣式의 석탑이 대표적이다. 이런 석탑의 경우 외형적으로 보이는 모습이 유사하지만 최근 조영계획에 따라 석탑끼리 구분·계열화될 수 있음이 확인되었다. 본고에서는 경주 무장사지 석탑을 비롯하여 이 탑의 조영원리로 제작된 석탑에 대해 고찰하였다. 먼저, 경주 무장사지 계열의 조영계획은 기본적으로 경주 원원사지 계열의 기단부 조영원리와 동일하였다. 그러나 탑신부의 조영계획이 달랐다. 두 계열의 석탑은 8세기 후기-9세기 전기경에 조성되었으나 경주 원원사지 계열은 8세기 후기-말기에 집중적으로 제작, 경주 무장사지 계열은 8세기 말기-9세기 전기에 집중적으로 조성되었다. 따라서 경주 무장사지 계열에서 사용된 탑의 조영원리가 다소 늦은 시기에 나타난 방식임이 확인되었다. 그리고 무장사지 계열에서 사용한 조영원리는 원원사지 계열의 것에서 탑신부의 원리를 변화시켜 파생된 또 다른 계열임을 알 수 있었다. 둘째, 조영계획을 통해 확인된 무장사지 계열에 속하는 탑들은 이전 시기에 보이지 않았던 양식과 형식적 특징 몇 가지가 확인된다. 상층기단에 眼象紋의 등장과 이로 인한 탱주와 우주의 생략, 상층기단의 탱주가 1개로 감소하며 팔부중상이 부조되는 방식, 하층기단을 장대석 4매로 결구하는 구조의 변화, 옥개석 하단에 마련된 물끊기홈 등이 있다. 그리고 이러한 특징을 통해 석탑들 간의 상관관계를 유추할 수 있다. 셋째, 무장사지 계열의 탑이 집중적으로 제작되었던 8세기 말기-9세기 전기는 경주에서 지방으로 불교문화가 전파되는 시점이기도 하다. 따라서 이 계열의 석탑들이 분포하는 지역을 통해 불교문화가 확산되는 주된 경로를 유추할 수 있다. 원원사지 계열의 탑이 지방에 조성되었던 선행 지역으로 청도와 창녕이 있는데, 무장사지 계열의 탑 역시 두 지역에서 확인된다. 그런데 무장사지 계열은 이외에도 경산, 칠곡, 성주, 합천 등의 또 다른 지역에서도 보인다. 전자에서 확인되는 무장사지 계열의 탑은 이 계열의 조영계획을 그대로 수용하여 조영하는 반면, 후자는 조영계획을 기본적으로 활용하되, 양식적인 면에서 다소 변화를 가하는 모습이 관찰된다. 그리고 칠곡과 합천 등지에서는 塔材 일부에서 보다 간편한 방식으로 조영계획을 부분적으로 변용시키는 특징도 보인다. 한편 무장사지 계열의 탑들이 조성된 곳들은 당시의 행정구역인 양주 그리고 양주의 경계 지역인 강주를 중심으로 확인된다. 그리고 경주를 중심으로 서남쪽에 해당하는 청도-창녕-산청, 서북쪽 방향인 경산-칠곡-성주-합천 등지의 경로로 확산되었음을 알 수 있다. 마지막으로 도괴되거나 일부 탑재를 결실한 석탑 중, 경주 傳 인용사지 석탑, 숭복사지 동서탑, 천관사지 석탑이 이 조영계획으로 복원 가능하였다. 특히 천관사지 석탑의 경우 조영계획을 통해 원 자재에 대한 논란의 여지가 있었던 국립경주박물관 소장 팔각연화문옥개석이 천관사지 석탑의 탑재가 아님을 확인하였고, 동국대학교 경주캠퍼스 박물관 소장 팔각탑신석은 3층탑신석이 아닌 2층탑신석임을 알 수 있었다.
A typical general-style stone pagoda constructed in the Silla Period is the stone pagoda of typical style with the round-shape pagoda body part on the dual altars stylobate. For the case of these stone pagodas, the superficial appearances are similar, but it has recently been ascertained that the stone pagodas may be classified and systematized in accordance with the principle of construction. In this writing, it has contemplated on the stone pagodas produced with the principle of construction of the stone pagoda including one of the systems in the Mujang-sa Site stone pagoda of Gyeongju. First of all, the principle of construction of the Mujang-sa Site stone pagoda in Gyeongju is basically the same with the principle of construction of the stylobate of the Wonwon-sa Site stone pagoda in Gyeongju. However, the principle of construction of the pagoda body part is different. These two lines of stone pagoda were built in the later 8th century to first 9th century, but the Wonwon-sa Site stone pagoda in Gyeongju were intensely produced from the later to end era of the 8th century while the Mujang-sa Site stone pagodas in Gyeongju were intensely constructed at the end of the 8th century to first part of the 9th century. Accordingly, the principle of construction of the pagoda used in the Mujang-sa Site stone pagoda in Gyeongju was confirmed to be the method appearing in somewhat later period. And, the principle of construction used in the Mujang-sa Site stone pagodas was shown to be a different line derived by changing the principle of pagoda body part from the Wonwon-sa Site stone pagodas. Second, the pagodas belonging to the Mujang-sa Site stone pagoda as confirmed through the principle of construction have the styles that had not been shown in a number of previous periods and formative features. There are emergence of the Ansang Pattern on the top-story stylobate, omission of supporting pillar and corner pillar resulting from the foregoing, reduction of supporting pillar of the top-story stylobate to one with the Palbujungsang (statue of Eight Classes of Divine Beings) for relief images, change of structure to conclude the low-story stylobate with 4 sets of rectangular stone, and the creasing groove available on the lower part of roof stone and so one. And through such characteristics, the correlations between the stone pagodas could be presumed. Third, the end of 8th century and first part of 9th century when the pagodas of the Mujang-sa Site stone pagodas were intensely produced was the time to disperse the Buddhist culture from Gyeongju to other regions. Therefore, through the regions distributed with these stone pagodas, the main routes to dissipate the Buddhist culture could be assumed. Cheongdo and Changnyeong were the earlier regions to build the pagodas of the Wonwon-sa Site stone pagodas to the rural areas and the pagodas of the Mujang-sa Site Gyeongjus are confirmed in these two regions. However, the Mujang-sa Site stone pagodas are also found in other regions including, Gyeongsan, Chilgok, Seongju, Hapcheon and others. The pagodas of the Mujang-sa Site stone pagodas as confirmed in the earlier part accepted the principle of construction entirely, but the later part has the basic facilitation of the principle of construction but has a slight change applied. And, Chilgok, Hapcheon and other parts of the area display the characteristics of partially modified of the principle of construction for a simpler method for the pagoda material aspect. On the other hand, the pagodas of the Mujang-sa Site stone pagodas are confirmed to be area the administrative zone of the time in Yangju, and its boundary region of Gangju. And, it is shown to expand in the route of Cheongdo, Changnyeong, and Sancheong as applicable to the southwestern part from Gyeongju and Gyeongsan, Chilgok, Seongju, Hapcheon and others as applicable to the northwestern part of Gyeongju. And lastly, from the stone pagodas that have been collapsed or partially damaged in pagoda materials, there are jeon-Inyong-sa Site stone pagoda in Gyeongju, Seungbok-sa Site Dongseotap, Cheongwan-sa Site stone pagoda that have been restored with the principle of construction. In particular, for the Cheongwan-sa Site stone pagoda, it was able to confirm that the roof-stone of octagonal lotus pattern in the National Museum of Gyeongju that had certain dispute as to the original materials was confirmed as not the pagoda material of the Cheongwan-sa Site stone pagoda through the principle of construction, and the octagonal pagoda body stone in the Gyeongju Campus Museum of Dongguk University is learned to be 2-story pagoda stone base, not 3-story pagoda stone base.