‘그리스도인의 섬김’, 즉 ‘디아코니아’(diakoni,a)는 교회의 중요한정체성 중에 하나이며, 예수의 가르침과 삶에 의해 동기가 부여된 것이다. 예수는 이 땅에 섬기는 자로 오셨고(눅 22:24), 그의 제자들에게 섬기는 자로 살아갈 것을 말씀하셨다. 초대교회는 이러한 예수님의 가르침에 따라 섬기는 공동체로서 정체성을 유지해 나갔고, 이는초대교회가 핍박과 고난의 환경 속에서도 세상을 변화시키는 힘을가질 수 있었던 주요한 원인 중 하나였다. 이처럼 교회적 디아코니아는 언제나 사회적 성격을 가지고 있었다. 사회적 영역에서 실천되는디아코니아, 즉 사회적 디아코니아는 교회의 사회적 기능인 것이다. 디아코니아의 교회적이면서도 사회적 특성으로 인해 사회적 디아코니아는 신학적 토대를 필요로 한다. 그러므로 디아코니아의 문제는 신학적 측면에서 다루어져야 한다. 특히 조직신학적 범주를 통해 체계적으로 정립될 필요가 있다. 왜냐하면 이를 통해 우리는 디아코니아의 총체적으로 바라볼 수 있으며, 그동안 외면 받았던 사회적 디아코니아의 특징을 분명하게 알 수 있기 때문이다. 그러므로 본 논문은 제2장에서 디아코니아에 대한 개념적 이해를 시도한 후, 제3장에서 디아코니아를 조직신학적 범주를 통해 재정립함으로써 사회적 디아코니아의 필요성을 강조할 것이다. 이러한 조직신학적 해석을 통해 본 논문은 다음의 사실을 분명히하려 한다. 먼저 신정론의 측면에서 디아코니아는 이웃 사랑에 기반한 정의를지향한다. 디아코니아는 사랑의 동기라는 관점에서는 개인적이지만 사랑의 실현으로서 정의의 관점에서는 사회적이다. 인간론적 측면에서 디아코니아는 자율적 인간을 전제로 한다. 자율적 인간은 우선, 신앙 안에서 자유롭게 된 회복된 인간으로서 자발성을 소유하고있으며, 자발성을 기반한 디아코니아는 사회적 이해관계로부터 자유롭기에 사회적 약자를 위한 사회적, 구조적 문제를 해결하기 위한참여로 나아간다. 두 번째로 자율적 인간은 자기 결정의 삶을 필요로한다. 특히 디아코니아의 수혜자에게 자기 결정의 삶은 독립적인 인간으로서 존재하기 위한 필수적인 요소이다. 기독교 세계관의 측면에서 사회적 디아코니아는 교회와 국가의 분리를 전제로 한 이원론적 세계관을 극복해야 한다. 이원론적 세계관은 교회적 디아코니아를 위해서는 유용할 수 있으나 사회적 디아코니아를 가로막는다는측면에서 디아코니아의 가치를 훼손한다. 또한 디아코니아는 교회론의 측면에서도 새롭게 정립되어야 한다. 목회와 디아코니아는 상호 밀접한 상관관계를 가지고 있지만 디아코니아는 목회만을 위해서 존재하는 것은 아니다. 진정한 디아코니아적 교회는 디아코니아를 케리그마나 코이노니아 같이 교회의 본질로 받아들인다. 이러한교회는 디아코니아가 선교를 위한 도구로 전락하지 않도록 노력한다. 양자는 초대교회 때부터 독자적인 가치를 가졌다.
‘Serving of Christian’, namely ‘diakonia’(diakoni,a), is one of the important identities of the church and also motivated by the teaching and life of Jesus. Jesus came as a servant to the earth (Luke 22:24) and told his disciples to live as servants. The early Church maintained its identity as a community that served according to the teachings of Jesus, and it was one of the main reasons that the early Church was able to have the power to transform the world in the midst of persecution and suffering. Thus, diakonia of the Church always had a social character. The diakonia practiced in the social realm, namely social diakonia, is the social function of the church. Due to the ecclesial and social nature of diakonia, social diakonia requires a theological basis. Therefore, the problem of diakonia should be treated theologically. In particular, it needs to be systematically established through systematic-theological categories. This is because we can clearly see the characteristics of diakonia as a whole and know the features of social diakonia that has been regarded until now. Therefore, After suggesting a conceptual understanding of the diakonia in Chapter 2, this paper emphasizes the need for social diakonia by redefining diakonia through systematic-theological categories in Chapter 3. By this systematic theological interpretation, this paper attempts to clarify the following poionts. First, in the aspect of theodicy, diakonia is oriented toward justice based on neighborly love. Diakonia is personal in the sense of love motivation, but social in the view of justice as the realization of love. On the humanistic side, diakonia presupposes autonomous human beings. Above all, autonomous human beings have spontaneity as a restored person freed in faith, because diakonia based on spontaneity is free from social interests and it goes to participate to solve the social and structural problems for the socially weak. Second, autonomous human beings need a life of self-determination. In particular, the self-determination of the beneficiary of diakonia is an essential element for existence as an independent human being. From the perspective of the Christian worldview, social diakonia must overcome a dualistic worldview based on the separation of the church and the state. While a dualistic worldview can be useful for the church diakonia, it undermines the value of diakonia by social diakonia. Diakonia should also be newly established from the view of ecclesiology. Pastoral ministry and diakonia are closely interrelated, but diakonia exists not only for ministry. A true church of diakonia is possible when diakonia is accepted as an essence of the church, like kerygma and koinonia. Such church endeavours not to instrumentalise diakonia for mission. Both, diakonia and mission have had their own values since the early Church.