메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第152輯
발행연도
2019.12
수록면
183 - 207 (25page)
DOI
10.18622/kher.2019.12.152.183

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study inquired into the meaning of the questions suggested in the textbook and analyzed the current status of the questions suggested in a history textbook of elementary school. In the first place, for analysis of the questions, this study introduced DOK (Depth of Knowledge), the question strategy for deep understanding by Dr. Norman Webb, who proposed a new understanding of the questions. Through this, this study classified the current status of the questions suggested in a history textbook of elementary school according to four-level types of the questions proposed by Webb.
Consequently, it was possible to verify that the questions suggested in current history textbook of elementary school mainly consist of Type 1, focusing on mere recall of knowledge and information or learning of reproducing level. As for questions of Type 2, 3 and 4, they were proposed along with extremely limited text and data. To pursue deep understandings based on a range of thinking processes, it is crucial that sequential levels of the questions from Type 1 to Type 4 should be presented instead of focusing on only one type of question. It is required to have question strategies to advance from the stage of recall and reproduction of knowledge and information to the stage of extended thinking through strategic thinking and reasoning.

목차

1. 序言
2. 역사 교과서 속 발문의 의미와 유형
3. 초등 역사 교과서 속 발문 현황
4. 結語
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0