메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김경희 (Silla University)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제51호
발행연도
2020.3
수록면
57 - 80 (24page)
DOI
10.29324/jewcl.2020.3.51.57

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines Frankenstein’s women in Mary Shelley’s Frankenstein, James Whale’s Frankenstein and The Bride of Frankenstein and Kenneth Branagh’s Mary Shelley’s Frankenstein. It has re-defined the concept of ‘ex-stasy’ or ‘ex-sistence’ which are explained by Jacques Lacan and Judith Butler.
Using the term of ‘ex-stasy’ defined paradoxically, this paper applies to women of Frankenstein. ‘Ex-static’ women, Saville, Caroline, Justine and Elizabeth, are marginalized, fetishized, and idealized such as a gift, a sexual object, or the Virgin Mary under the patriarchal system. The women are ‘beside themselves’ and ‘stand apart from’ existence because they are dispossessed of their own gender, sexuality, and identity.
Comparing Shelley’s novel to Whale’s and Branagh’s adaptations, this paper shows the male homo-social desire and the patriarchical gaze seeking heterosexual desire. Therefore, the ‘ghost story’ suggested by Lord Byron is about the ‘hideous women’ under the compulsory heterosexuality centered patriarchy.

목차

I. 서론: 탈-존하는 여성
II. 소설 『프랑켄슈타인』의 여성들
III. 영화 속 ‘프랑켄슈타인’의 여성들
IV. 결론
Works Cited
Abstract

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-800-000537991