메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채숙희 (인천대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제55호
발행연도
2020.4
수록면
25 - 61 (37page)
DOI
10.17002/sil..55.202004.25

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The goal of this research is to show various aspects and characteristics of deictic verbs used in Korean language education textbooks. In order to accomplish this goal, this paper examined how deictic verbs were suggested as new vocabulary, as target grammatical items, and in texts like reading materials and listening scripts. Data sources were from five series of Korean textbooks which are widely used in well-known Korean language education institutes. The findings of data analysis showed that deictic verbs have not been-suggested as target grammatical items unlike other reference items. Rather, they have been suggested as limited conjugational forms only with simple translations in new vocabulary section. The deictic verbs in the texts showed lower frequency than those in Korean native speakers" corpus, while the deictic adjectives showed higher frequency. Most of their usages were context reference usages, and conceptual usages were hardly found. Most of context reference usages were associated with anaphora, mainly a reference outside the given sentence. Some deictic verb forms were not found in the texts. This paper also discusses implications for the textbook adjustment.

목차

1. 서론
2. 한국어 지시용언의 유형과 용법
3. 새 어휘와 목표문형의 지시용언 관련 항목
4. 한국어교재 텍스트의 지시용언
5. 결론
References

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0