메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김송이 (서울시여성가족재단) 심자영 (서울시여성가족재단)
저널정보
서울시 여성가족재단 서울시 여성가족재단 연구사업보고서 [2019 정책연구-11] 서울시 어린이집 취약보육 운영 내실화(Ⅱ)
발행연도
2019.11
수록면
1 - 185 (185page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Among the population of infants in Seoul, the proportion of those from multi-culture family has consistently increased as maintaining its percentage of 3.2 % since 2015. More than half of minority of multi-culture family in Seoul are preschooler infants. There is also a steady increase of infants of the multi-culture family who uses a daycare center with full childcare support and more than half of them attend a childcare center. However, the support policy for them remains insufficient as there is even less access available to policy for multi-culture childcare support in a daycare center.
Based on the perspective that social support program should be expanded for them, the study is to seek for measures to provide systematic support to infants of the multi-culture family who use a childcare center. According to the results of analysis conducted on the usage of daycare centers by the infants and multi-culture childcare program in a daycare center, only 69.5% of the childcare centers studied has multi-culture childcare program for infants. 78.2% of multi-culture program managers are childcare teachers, which indicates that their competency for multi-culture childcare has critical impact on the multi-culture childcare program and its quality. Though there is a general consensus among the principal and childcare teachers about the need to provide more trainings to childcare teachers and staff in order to improve the quality of multi-culture childcare, only 26.2% of the principal and 26.8% of the nursery teachers received related trainings. It is necessary to increase multi-culture childcare trainings for them. Lastly, the nursery teachers found it quite difficult to develop teaching method and reference materials for multi-culture childcare program activities and to communicate with multi-culture family and the parents. For empowering them, in particular for their professional capacity of multi-culture childcare, it is required to support them with education about preparing reference materials for multi-culture childcare program activities as well as to provide trainings on how to support playing and activities, and counseling for family and parents.
Based on the study results, it proposes a plan for achieving substantial growth for multi-culture childcare program in Seoul including how it could raise social awareness on the need of expanded support program for the infants and their multi-culture family and how it could enhance teaching method and education system of multi-culture childcare for nursery teachers and personnel.

목차

[표지]
[발간사]
[목차]
표 목차
그림 목차
[연구요약]
연구배경 및 목적
연구내용 및 방법
서울시 다문화 영유아 현황 및 특성
다문화 영유아(가족) 지원정책 현황 및 쟁점
서울시 어린이집 다문화보육 실태 및 정책 욕구
서울시 어린이집 다문화보육 내실화 방안
[Ⅰ. 서론]
1. 연구배경 및 목적
2. 연구내용
3. 연구방법
4. 용어 정의 및 연구의 한계
[Ⅱ. 서울시 다문화 영유아 현황 및 특성]
1. 서울시 다문화 영유아 현황
2. 다문화 영유아 어린이집 이용 현황과 쟁점
3. 소결: 주요 현황 및 정책 시사점
[Ⅲ. 다문화 영유아(가족) 지원정책 현황 및 쟁점]
1. 중앙정부 다문화 영유아(가족) 지원 정책
2. 서울시 다문화 영유아(가족) 지원 정책
3. 자치구 및 기타 기관 다문화 영유아(가족) 지원 정책
4. 소결: 다문화보육 지원 정책 주요 내용과 쟁점
[Ⅳ. 서울시 어린이집 다문화보육 실태 및 정책욕구]
1. 다문화 영유아 특성 및 어린이집 이용 실태
2. 다문화보육 관련 환경조성 및 프로그램 운영 현황
3. 다문화보육 관련 보육교직원 교육 현황
4. 다문화보육 관련 정책 인식 및 요구
5. 소결: 주요 분석결과 및 정책 시사점
[Ⅴ. 서울시 어린이집 다문화보육 내실화 방안]
1. 서울시 다문화보육 지원 정책의 기본 방향
2. 서울시 다문화보육 지원 정책의 기본 구조
3. 정책과제 1: 다문화 영유아의 보육권 보장을 위한 사회 인식 개선
4. 정책과제 2: 다문화 영유아 재원 어린이집 지원 방안 개선·확대
5. 정책과제 3: 보육교직원 다문화보육 역량 강화
6. 정책과제 4: 어린이집 중심의 다문화 영유아(가족) 지원체계 구축
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-337-000681607