메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第154輯
발행연도
2020.6
수록면
65 - 85 (21page)
DOI
10.18622/kher.2020.06.154.65

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
‘Contemporary history’ has now been established and is generally recognized as a subdiscipline, which is dealing with the period following modern period. Now it is covering the post-1945 period including even the post-2000 period. However, a new historical methodology, which should be applied to the very close past, has not been developed, because historians do not fully understand the changing concept of the present. With the recent rise of presentism, these problems are becoming more apparent. First of all, the present should be historically understood with help of the new concepts such as Hartog’s regimes of historicity or Benjamin’s Karios. In conclusion, the very close past or the present should be studied not by the current historical methodologies already established in the fields of ‘the history of an epoch’, but by new ones to be developed.

목차

1. 序言: ‘과거’가 아닌 ‘현재’를 탐구하는 역사가들
2. 시대사로서 현대사의 한계
3. ‘현재주의’의 대두와 ‘역사성 체제(regime of historicity)’의 전환
4. ‘카이로스(Kairos)’: 새로운 현재성
5. 結語: 주제사로서 ‘현재사’
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-374-000848618