본 연구는‘생태관광의 환경의식은 어떻게 형성되는가?’에 관한 연구의문에 해답을 제공하기 위하여 생태자원, 시설, 정보, 활동이 환경의식에 미치는 영향을 구명하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 생태관광 및 생태관광 구성요소에 관한 이론적 고찰을 토대로 개념적 틀을 구성하고, 연구가설을 도출하였다. 연구가설 검증을 위해 국내의 대표적인 생태관광지로 알려져 있는 창녕 우포늪을 대상지로 하였으며, 우포늪 탐방객을 대상으로 한 설문조사를 통해 실증적 자료를 수집하였다. 구조화된 설문지를 통한 개별면접조사를 통해 조사하였으며, 이중 330부가 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 신뢰도 분석, 기술적 통계분석, Pearson의 상관분석, 경로분석 등을 통해 분석하였다. 변수들의 상관분석 결과, 환경의식은 활동(0.83)과 상관계수가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 정보(0.70), 시설(0.69), 생태자원(0.50) 순으로 환경의식과 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 또한 활동은 정보(0.72), 시설(0.68), 생태자원(0.54) 순으로 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 각 변수들이 환경의식에 미치는 경로분석 결과, 생태자원, 시설, 활동, 정보는 환경의식에 유의한 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 환경의식에 영향을 미치는 직접효과의 크기는 활동(0.61), 시설(0.17), 정보(0.14) 순으로 높았으며, 간접효과의 크기는 시설(0.43), 정보(0.27), 생태자원(0.16) 순으로 높은 것으로 나타났다. 인과효과의 크기는 활동(0.61), 시설(0.60), 정보(0.41), 생태자원(0.16) 순으로 높게 나타났다. 즉, 생태관광의 환경의식은 활동의 직접적, 인과적 효과를 가장 많이 받으며, 정보, 활동을 매개로 한 시설의 간접적 효과를 많이 받는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 생태관광의 환경의식을 높이기 위해서는 생태자원을 기반으로 하는 다양한 활동의 도입이 중요하며, 활동을 유도하는 적정 시설물의 도입은 환경의식 함양에 간접적으로 기여함을 알 수 있었다. 또한, 생태관광의 환경의식은 물리적 요소인 생태자원과 시설, 비물리적 요소인 정보와 활동을 매개로 형성됨을 알 수 있었으며, 생태자원은 정보, 활동을 매개로 환경의식 형성에 간접적으로 기여함이 밝혀졌다. 생태자원은 생태관광에 있어 가장 기본적인 요소로 생태관광의 목적이 되고, 동기가 되는 매력물이지만 환경의식을 함양하는데 직접적으로 기여하기 보다는 그 장소에서 제공 되어지는 정보와 활동을 매개로 하여 환경의식에 영향을 미치는 것으로 이해할 수 있다. 연구결과는 생태관광의 환경의식을 구성하는 변수들 간의 영향관계를 구명하고 각 변수들이 환경의식에 미치는 직·간접적 영향을 평가했다는 점에서 의의가 있었다. 그러나 본 연구는 18세 이상의 일반 탐방객들을 대상으로 한 분석결과로 향후 연구에서는 학생 및 교사들을 대상으로 한 환경의식의 평가를 통해 일반인들과 어떠한 차이가 있는지 구명할 필요가 있다고 본다.
This study is to analyze the effects of ecological resources, facilities, information, and activities on environmental consciousness in order to provide answers to the questions on 'how are ecotourists' environmental consciousnesses determined?'. For this purpose, both a conceptual framework and a research hypothesis of the study have been derived based on theoretical reviews on ecotourism and ecotourism components. A survey was conducted on visitors to the Upo wetland, a popular and listed ecotourism destination in Korea. The survey was conducted via an individual interview method through a structured questionnaire. Of these, 330 copies were used for the analysis. The collected data was analyzed using reliability analysis, descriptive statistics for a single variable, the Pearson correlation coefficient, and path analysis. The results of correlation analysis among five variables of ecological resources, facilities, information, activities, and environmental awareness are all statistically significant at a level of 0.01. The environmental awareness is most positively correlated with the activities with 0.83 of the correlation coefficient, while the activities are highly related with the information with 0.72 of the correlation coefficient. The path analysis shows that ecological resources, facilities, information, and activities are influencing the environmental consciousness of ecotourists. The direct effects on the environmental consciousness are higher in the order of activities(0.61), facilities(0.17) and information(0.14), while indirect ones are facilities(0.43), information(0.27) and ecological resources(0.16). The size of causality is higher in the order of activities(0.61), facilities(0.60), information(0.41) and ecological resources(0.16). In other words, activities directly have the most impact on environmental consciousness while the facilities are also mains factors in the indirect effects. Ecological resources are the primary attraction and motivation for ecotourism. However, ecological resources do not directly contribute to the cultivation of environmental consciousness, and influence environmental consciousness through information and activities. It is significant that the relationship between the variables that make up the environmental awareness of ecotourism is evaluated and the direct and indirect effects of each variable concerning environmental awareness are evaluated. However, this study is an analysis result for general visitors over the age of 18. Therefore, in the further studies, it will be necessary to find out what kind of difference it is from the general public through evaluating environmental consciousness for students and teachers.