As is well known, Romans is filled with soteriological statements for believers. To understand the jewels, above all, Paul’s eschatological thought should be revealed. As a Jew, he possessed the thought of two eras: the old one and the new one. Notably, his eschatology is quite different from Jewish thought. There was a clear separation between the old era and the new one in Jewish eschatological thought; any evil cannot exist in the new one. For Paul, however, the new era was inaugurated by Christ’s coming, and his death and resurrection. The leavings of the previous era still left behind. In a technical sense, the two eras coexist in Paul’s eschatology. Even though the new era has arrived, believers in the era need Paul’s exhortations to lead to living lives proper to the era. They still face fleshly desire. The challenge for them is realistic and existential. Paul’s eschatological thought draws the frame the “already but not yet” that is made up of statements in Indicative and exhortations in Imperative. In this study, I disclose Paul’s eschatological thought in Romans: the new era inaugurated by the crucified and risen Christ, and the previous one, and the overlapping age that the old one and the new one coexists. I exegetically approach to 6:1-14, which concentrates on Paul’s eschatology in Romans. For this, above all, I explore the present state of believers transferred to the new era. Paul highlights that they were separated from sin as a power. Second, I examine that they were transferred to the new realm by baptism/faith brought about their union with Christ. They participate in the death and resurrection of Christ. Third, I investigate the identity of believers in the new realm. Paul maintains that they do not have old self and are united with the crucified and risen Christ. Fourth and last, I fathom that even though they belong to the new era, not the old one, the leftovers of the old one challenge them. For this reason, Paul continuously exhorts them to live as the people of the new era in the situation of overlapping of the old one and the new one. By doing this, consequentially, I reveal Paul eschatological thought concentrated in 6:1-14 and the eschatological situation believers in the overlapping age of the two eras.
일반적으로 알려진 것처럼, 로마서에는 구원론적인 진술로 가득하다. 이러한 진술들을 이해하기 위해서는 무엇보다도 바울의 종말론적인 사상을 알아야 한다. 유대인이었던 바울은 분명히 두 시대, 즉 옛 시대와 새 시대의 사상을 가졌다. 그러나 그의 사상을 자세히 살펴보면, 당대의 유대인들이 가졌던 두 시대 개념과 상당히 다르다는 것을 알 수 있다. 다시 말해, 바울은 예수 그리스도의 오심으로 시작된 새 시대는 그리스도의 죽음과 부활에 의해 확정되었다고 주장하지만, 그렇다고 옛 시대의 잔재들이 제거된 것은 아니다. 엄밀하게, 유대인들의 옛 시대와 새 시대는 명확한 구분이 있었다. 즉, 새 시대에는 어떠한 악이 존재할 수 없는 상태였다. 그런 의미에서, 기독교로 개종하였던 바울이 가졌던 종말론적인 사상은 두 시대가 공존하는 상태이다. 새 시대가 도래했음에도 불구하고, 여전히 새 시대의 백성에 합당한 삶을 살도록 권면을 받을 필요가 있을 정도로, 여전히 육적인 정욕이 존재하며 신자들을 도전한다. 이 도전은 아주 실제적이고 실존적이다. 바울의 종말론적인 사상은 자연스러운 틀을 가져오는데, 바로 “이미 그리고 아직 아니”라는 틀이며, 이 틀은 직설법적인 진술과 명령법적인 진술로 이루어진다. 이 연구 논문에서, 필자는 로마서에 나타난 바울의 종말론적인 사상을 드러내면서, 로마서 전체에 나타난, 십자가에 달리시고 부활하신 예수 그리스도에 의해 시작된 새 시대와 바로 이전의 시대를 드러내며, 새 시대임에도 불구하고 여전히 옛 시대의 잔재가 존재하는 시대, 즉 겹쳐진 시대를 보여줄 것이다. 필자는 로마서 전체에 나타난 바울의 종말론이 가장 집약되어 진술되는 6:1-14에서 바울의 종말론적인 사상들을 주석적으로 드러낼 것이다. 이 단락에 대하여, 먼저, 필자는 새 시대로 이동한 신자들의 현재의 상태를 살펴본다. 바울은 신자들이 일종의 “세력”으로 묘사되는 죄와 단절되었음을 강조한다. 둘째, 필자는 새 영역으로 신자들이 이동할 수 있었던 것은 세례/믿음이었으며, 이를 통하여 신자들은 그리스도와 연합되었고, 이 연합을 통하여 그리스도의 죽음과 부활에 참여하게 된다는 것을 드러낸다. 셋째, 필자는 새 영역에 머무는 신자들의 정체성을 살펴본다. 바울은 신자들이 이제 더 이상 옛 사람이 아니라, 새 사람으로서 십자가에 달리시고 부활한 그리스도와 연합된 신자의 상태를 보여준다. 넷째, 필자는 신자들이 더 이상 옛 시대에 속하지 않고 새 시대에 속한 존재들이지만, 그럼에도, 이 새 시대 안에는 옛 시대의 잔재들이 여전히 존재하고 있음을 드러낸다. 이러한 상황 때문에, 바울은 옛 시대와 새 시대가 공존하는 이 시대, 즉 두 시대가 겹쳐진 이 시대 안에 속한 신자들에게 새 시대의 백성답게 살 수 있도록 끊임없이 권면을 주는 것이다. 이렇게 고찰함으로써, 필자는 6:1-14에 집약되어있는 바울의 종말론적인 사상을 드러내며, 동시에 옛 시대와 새 시대가 겹쳐진 시대에 살고 있는 신자들이 처한 종말론적인 상황을 보여줄 것이다.