이 논문은 愼後聃의 중용 해석을 논한 것이다. 신후담이 중용을 해석하는 기본적인 관점은, 1)주자의 중용장구를 저본으로 구조를 분석하고 요지를 파악하며, 2)諸家의 설을 두루 참조하여 합리적 해석을 하며, 3)본지탐구를 통한 의리발명을 중시하는 것이다. 또 그의 중용 해석태도는, 1)古典을 폭넓게 인용하여 논증하는 태도, 2)字書、韻書 등을 인용하여 原義에 적합한 뜻을 찾는 태도, 3)문장이나 단락의 논리구조를 파악하면서 조응관계를 중시하는 태도로 집약된다. 신후담의 중용 해석의 특징은 구조분석의 측면에서 중용장구의 4대절설, 「독중용법」의 6대절설, 원대 이후의 5대절설 및 조선 선유의 설 등을 모두 따르지 않고, 스승 李瀷의 설에 의거하여 독자적인 5대절설을 주장한 것이다. 신후담의 구조분석에 따른 요지파악은 中庸圖에 잘 나타나 있는데, 「首章圖」는 率性之謂道를 中으로 不可須臾離를 庸으로 보는 시각에 의해 中庸을 요지로 파악한 것이 특징이며, 「末章圖」는 주자의 설과는 달리 衣錦尙絅을 요지로 보고 風之自ㆍ遠之近ㆍ微之顯을 공부로 파악한 것이 특징이며, 「中庸總義圖」는 누구에게나 통용되는 도인 費와 우주 본연의 도인 隱을 두 축으로 하여 하단 중앙의 誠으로 귀결되게 한 것이 특징이다. 중용의 핵심명제에 대한 독자적인 해석으로는, 1)中庸을 주자와는 달리 時中과 常久로 해석한 것, 2)제1장을 대학의 三綱領ㆍ八條目에 비의하여 해석한 것, 3)전편의 요지를 性、道、敎의 공부로 파악한 것, 4)中庸은 道體를 가리키는 것이 아니라 사람이 도를 체득하여 덕을 이룩한 것으로 해석한 것, 5)孔子中庸은 時中을 말한 것으로 보아 行事에 나타나는 실상이라 한 것, 6)費ㆍ隱을 體用論의 관점으로 보지 않고 일반인도 알고 할 수 있는 것은 費로, 성인도 모르고 할 수 없는 것은 隱으로 해석한 것을 들 수 있다. 이러한 해석은 天道보다는 人道에, 天理보다는 人事에 초점을 둔 것이 특징이다. 이런 신후담의 해석은 이익의 영향을 다분히 받은 것으로 성호학파의 실학적 사유를 반영하고 있다.
This paper provides Shin Hu-dam's interpretations of The Doctrine of the Mean. Shin was a literary figure under Lee Ik and left many books about Gyeonghak. His interpretations of The Doctrine of the Mean are found in three-volume Jungyonghuseol. The present study analyzed Jungyonghuseol, identifying the characteristics of Shin's interpretations of The Doctrine of the Mean and examining their meanings in the interpretation history of the book. Shin had a couple of basic perspectives in the interpretation of The Doctrine of the Mean: 1) analyzing the structure and identifying the points based on the original script of Zhi Xi's Jungyongjanggu.; 2) seeking after rational interpretations by consulting the theories of various masters; and 3) putting an emphasis on Uiribalmyeong through Bonjitamgu. His attitudes in the interpretation of The Doctrine of the Mean were summarized into the followings: 1) demonstrating through the broad citation of classical works; 2) finding proper meanings for the original ones through the citation of Jaseo and Woonseo; and 3) putting an emphasis on corresponding relations by examining the logical structure of sentences or paragraphs. The study examined the characteristics of Shin's interpretations of The Doctrine of the Mean in the analysis of structure and found that he argued for his own 5 Daejeolseol based on the theories of his master Lee Ik, not following the 4 Daejeolseol in Jungyongjanggu, 6 Daejeolseol in Dokjungyongbeop, 5 Daejeolseol since Yuan, and theories by old scholars in Joseon. It is a unique theory that deserves a mention as a theory in the interpretation history of The Doctrine of the Meanㆍ The points according to Shin's analysis of structure are well found in Jungyongdo: Sujangdo understands Jungyong as the point based on the viewpoint of taking Solseongjiwido as Jung and Bulgasuyui as Yong; Maljangdo sees Uigeumsangyeong as the point unlike Zhu Xi's theory and understands Pungjija, Wonjigeun and Mijihyeon as learning; Jungyongchonguido arranges Domunhak, Jondeokseong, JiㆍInㆍYong, BakhuㆍGomyeongㆍYugu, Sodeok, and Daedeok at the bottom and drives them toward Seong at the middle of the bottom under the two axes of Bi, which is the truth common to everybody, and Eun, which is the fundamental truth of the universe. Shin provided new and independent interpretations about the core premises of The Doctrine of the Mean: 1) he interpreted Jungyong as Sijung and Sanggu unlike Zhu Xi; 2) he interpreted Chapter 1, comparing it to Samgangryeong and Paljomok of Daehak; 3) he regarded Seong, Do, and Gyo of Chapter 1 as the keywords of The Doctrine of the Mean and understood the points of the first volume as the study of Seong, Do, and Gyo; 4) he interpreted that Jungyong did not point to Doche and was the acquirement of truth and achievement of virtue; 5) he said that Gongjajungyong was the actuality in Haengsa, regarding it as the mention of Sijung; and 6) he did not adopt the viewpoint of Cheyongron for Bi and Eun and interpreted Bi as something that common people could know and do and Eun as something event sages could not know and do. His interpretations are characterized by his focus on Indo rather than Cheondo and Insa rather than Cheonri. Shin's interpretations were under the huge influence of his master Lee Ik and reflected the Silhak thinking of Seongho School.