(연구배경 및 목적) 4차 산업혁명 시대가 시작되면서 디지털 기술 혁명은 우리의 생산, 소비 방식 및 스스로의 정체성을 변화시키고 시스템 혁신을 일으키고 있다. 기술발전에 대한 방향성에 대한 고민이 깊어지고 개별 기술보다는 시스템이 중시되는 현 시대 환경 변화에 따라 공간의 개념과 접근 방법도 달라지고 있다. 이에 본 연구는 4차 산업혁명 시대의 공간디자인 특성을 도출하고 지속가능한 가치를 가지는 공간디자인의 발전 방향을 모색하고자 하였다. (연구방법) 연구는 첫째, 디지털 기술로 인한 공간 환경 변화에 있어 공간 구축 방법, 공간 경험의 확장, 공간에 구현된 기술 특성, 공간 가치의 측면으로 나누어 특성을 고찰하였다. 둘째, 공간 환경 변화 특성을 토대로 분절성, 결합성, 비정형, 확장성, 재구축, 유기성, 문제해결의 7가지 분석요소를 도출하였다. 셋째, 사례 선정은 미래 도시를 위한 프로젝트를 소개하는 CityLab, 건축 관련 최신 프로젝트를 소개하는 Archpaper 등 주요 트렌드 매거진과 디자인 연구, 기사를 바탕으로 하였다. 현 시대에 대두되고 있는 주거, 상업, 문화 등의 공간과 새롭게 출현하고 있는 공간을 중심으로 국내·외 공간 사례 5개를 선정하여 분석하였다. 이를 통해 현재 강조되고 있는 공간디자인의 주요 특징에 대해 알아보았다. (결과) 사례 분석 결과, 4차 산업혁명 시대 공간디자인의 주요 특징으로는 공간과 공간 구성요소들 사이의 유기적 관계가 강조되고 있었다. 그리고 새로운 경험으로의 확장성, 기존 공간의 정체성을 해체하고 경계를 허물어 재구축하는 경향이 두드러졌다. 또한 환경, 사회 제반 문제 해결의 성격 또한 강조되고 있었다. 이는 공간 가치 제고의 측면에서 지속가능성을 추구하고 있다는 것을 보여준다. 이 결과는 세 가지 디자인의 범주 중 디지털 언어의 이해와 활용을 통한 디자인 시나리오 실현 역량이 중시하는 컴퓨테이션 디자인과 연결되는 것으로 나타났다. (결론) 현 시대 공간디자인 특성은 빅 데이터 분석과 계산을 토대로 한 디자인에 의해 강조됨과 동시에 사용자에 대한 보다 깊은 통찰력과 상호작용 또한 강조된다. 따라서 전통적인 디자인, 디자인 씽킹과 컴퓨테이션 디자인의 각 범주의 디자인에 대한 균형 있는 관점을 토대로 한 공간디자인이 필요하다. 이것이 인간 공학적, 경험적, 사회 문제 해결 등 인간 중심의 지속가능한 가치 실현의 바탕이 될 것으로 보인다. 향후 본 연구 결과를 토대로 디지털 기술 이해와 활용을 넘어 AI와의 협업 등 다양한 디자인 생성 유형과 시사점에 대한 분석 또한 필요할 것이다.
(Background and Purpose) Since the beginning of the Fourth Industrial Revolution, the digital technology revolution has changed our ways of identity, production and consumption, and brought about system innovation. As concerns about the direction of technology development grow and the importance of systems rather than individual technologies changes, so does the concept and approach of space. In this regard, this study intends to derive the characteristics of space design in the era of the 4th Industrial Revolution and to explore the direction of development of space design with sustainable values. (Method) First, the characteristics of the spatial environment change due to digital technology were divided into aspects of space construction method, expansion of spatial experience, technological characteristics embodied in space, and spatial value. Second, based on the characteristics of spatial environment changes, seven analysis factors were derived: segmentation, bondability, atypical, expandability, reconstruction, organicity, and problem solving. The examples are based on major trend magazines, design studies and articles such as CityLab, which introduces projects for future cities, and Archpaper, which introduces the latest architectural projects. Five cases of domestic and foreign spaces were selected and analyzed, focusing on the spaces such as residential, commercial, and cultural spaces and newly emerging spaces.Through this, we examined the main features of space design that are currently being emphasized.(Results) As a result of the case analysis, the organic relationship between space and spatial components was emphasized as the main feature of space design in the 4th Industrial Revolution. In addition, there was a tendency to expand to new experiences, to dismantle the identity of existing spaces, and to rebuild by breaking down boundaries. The nature of solving environmental and social problems was also emphasized. This shows the pursuit of sustainability in terms of enhancing spatial value. This result is related to computational design, which emphasizes the ability to realize design scenario through understanding and using digital language among three design categories.(Conclusions) Today's spatial design features are emphasized by designs based on big data analysis and calculations, as well as deeper insights and interactions with users. Therefore, there is a need for a spatial design based on a balanced view of the design of each category of classical design, design thinking and computational design. This is likely to be the basis for the realization of human-centered sustainable values, including ergonomic, empirical and social problem solving. Based on the results of this study, it is necessary to analyze various types of design generation and implications such as collaboration with AI beyond understanding and utilizing digital technology.