It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The aim of this study is to analyze how the curriculum is implemented in innovative elementary, middle, and high schools and to suggest the direction of its implementation for innovative schools. A nationwide survey was conducted focusing on the curriculum, instruction, and evaluation, and a total of 1,992 responses from teachers working at innovative schools were collected and analyzed. The results indicate that innovative schools followed the direction pursued by the school curriculum well; furthermore, the opinions of members were reflected in the school curriculum in a culture in which teachers, parents, and students communicate and negotiate. In addition, in the innovative school, the curriculum was organized and implemented in connection with the local community, and projects with integrated subjects, classes with active student participation and interaction, and learning- and growth-oriented evaluation were actively conducted. However, the aspects of sharing, participation, communication, and cooperation and the implementation of learner-centered education were better realized at the lower school levels. Finally, considering the results of this study, we suggest five directions for implementation in the curriculum of innovative schools.
본 연구는 초‧중‧고 혁신학교에서의 교육과정 실행 양상을 파악하고 혁신학교 교육과정 실행 방향을제언하는 것을 연구의 목적으로 한다. 이를 위해 학교 혁신의 핵심영역인 교육과정, 수업, 평가에 방점을둔 전국단위 설문조사를 실시하여 혁신학교 교사 1,992명의 응답을 수집, 분석하였다. 연구 결과, 혁신학교에서는 전반적으로 자교 교육과정이 추구하는 방향을 잘 공유하고 있었고, 교사, 학부모, 학생이상호 소통하고 협의하는 문화 속에서 구성원들의 의견을 학교 교육과정에 원활하게 반영하는 양상을보였다. 또한, 혁신학교에서는 지역사회를 연계한 교육과정 편성・운영이 이루어졌고, 주제 중심 교과통합 프로젝트, 학생 참여와 상호작용이 활발히 일어나는 수업, 배움과 성장 중심의 과정 평가가적극적으로 이루어지고 있었다. 다만, 이러한 공유, 참여, 소통, 협력의 양상과 학습자 중심 교육의 실행은학교급이 낮을수록 더 잘 구현되고 있었다. 혁신학교 교육과정 편성・운영 지원 측면에 있어서 교사들은담당 수업 시수 감축, 교과 학습 양과 수준의 적정화, 경쟁 중심의 입시제도 개선, 행・재정적 지원 강화, 시・도 교육과정 편성・운영 지침의 자율성 확대 등을 요구하였다. 마지막으로, 본 연구에서는 혁신학교의질적 성장을 위한 공공성의 가치 제고, 학교급별 특성을 반영한 혁신학교 교육과정 운영 모델의 다양화, 혁신학교 교육과정에 학교 인근 지역 및 마을의 지역성 반영, 교육활동 중심의 업무 체제 재구조화 및교사학습공동체의 역할 확대, 학교급에 따른 차별화된 혁신학교 지원 방안 마련 등을 제언하였다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.