메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
통일연구원 International Journal of Korean Unification Studies International Journal of Korean Unification Studies 제29권 제1호
발행연도
2020.1
수록면
161 - 188 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyzes English as a Foreign Language (EFL) textbooks used during North Korea’s three leaderships: 1970s, 1990s and present. The textbooks have been used at Korean ethnic schools, Joseonhakgyo (朝鮮学校), which are managed by the Chongryon (總聯) organization in Japan. The organization is affiliated with North Korea despite its South Korean origins. Given North Korea’s changing influence over Chongryon’s education system, this study investigates how Chongryon Koreans’ view on themselves has undergone a transition. The textbooks’ content that have been used in junior high school classrooms (students aged between thirteen and fifteen years) are analyzed. Selected texts from these textbooks are analyzed critically to delineate the changing views of Chongryon Koreans. The findings demonstrate that Chongryon Koreans have changed their perspective from focusing on their ties to North Korea (1970s) to focusing on surviving as a minority group (1990s) to finally recognising that they reside permanently in Japan (present).

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0