재일본조선인총연합회(총련)가 결성된 1955년은 재일조선인 운동과 민족교육의 전환에 있어서 새로운 분기점이 되는 시기이다. 북한의 해외공민으로서의 자각과 직접적인 연계를 기반으로 조직적이고 체계적인 민족교육의 물리적, 사상적 토대가 마련되고 교육체제의 개편이 이루어지며, ‘조선학교’가 뚜렷한 방향성을 담보로 민족적 정체성을 구현, 표출하기 시작한다. 본고에서는 이러한 총련 결성의 의의와 변별점에 주목하여, 1955년 총련 결성 직후의 조선학교를 배경으로 민족교육의 현실을 그려낸 장편소설인 박종상의 『봄비』와 량우직의 『서곡』을 중심으로, 재일조선인 문학에 나타난 총련 결성 시기 ‘조선학교’의 재현양상에 대해 고찰하였다. 두 작품에는 학교건설사업이라는 동일한 주제 아래, 민족교원의 지칠 줄 모르는 헌신과 도전, 학생들에 대한 사랑과 실천적 교육활동이 다각적으로 형상화되어 있다. 또한 ‘민단’을 주축으로 한 적대세력의 끊임없는 방해공작으로, 계획한 교육사업들이 번번이 수포로 돌아가는 절망적인 상황 속에서도, 조선학교를 둘러싼 교원과 지역동포들의 조직적인 단합, 그리고 북한 조국으로부터 전달된 교육원조비로 말미암아 학교건설사업의 당면과제가 마침내 성취되는 희망의 서사가 나란히 전개되고 있다. 본고에서는 두 소설에 나타나는 공통된 주제의식과 인물의 전형성, 사건의 추이 등을 중점적으로 고찰함으로써 총련 결성과 민족교육의 상관성, 당대를 다룬 ‘조선학교’ 주제 작품의 일관된 서사구조와 성격창조의 과정, 민족교육을 둘러싼 재일조선인의 고난과 투쟁, 극복의 역사를 전경화하였다.
The organization of Chongryon in 1955 is the period of a new branch point for the movement of Korean residents in Japan and the change of racial education. Based on North Korean awareness and direct connection as overseas citizen, the physical and ideological base of organizational and systematic racial education was prepared, the educational system was reorganized, and the ‘Chosun School’ started to embody and express racial identity as security for certain directivity. This thesis considered the reappearance aspect of the ‘Chosun School’ in the period of the Chongryon organization period that appeared in the literature of Korean residents in Japan, by focusing on long novels showing the realities of racial education under the background of the Chosun School right after the Chongryon organization in 1995, 『Bombi』 of Park, Jong-sang and 『Seogok』 of Ryang, U-jik, in consideration of significances and differentiations of the Chongryon organization. In two works, under the same subject of the school establishment project, sacrifice, and the challenge of racial education that are not tired, love for students and practical education activities are formed in multiple angles. Also, due to the continual hindrance of the enemies of ‘mindan’, the planned education projects often failed. In the depressed situation, because of the organizational union of teaching staff and regional people around the school and educational supporting funds delivered from North Korea, the hopeful situation that was achieved facing the assignment, the school establishment project, is jointly displayed. This thesis examines the correlations between the Chongryon organization and racial education, certain narrative structure of ‘Chosun School’ treating the period, the hardship and struggle of Korean residents in Japan around racial education, and the history of overcoming by considering the intensively joint subjects of two novels, prototypicality of people, tendency of accidents, etc.