이 연구의 목적은 경찰공무원의 성인지 감수성과 경찰 성평등 정책 인식 및 만족도의 실태와 차이를 살펴보는데 있다. 이를 위하여 이 연구에서는 전국의 지방경찰청 및 경찰서에 근무하고 있는 경찰공무원 총600명을 대상으로 성인지 감수성의 하위영역으로 직장 내 성희롱에 대한 관대화 정도, 성역할 고정관념, 직장 내 성희롱에 대한 제도화 정도의 3개 영역과 경찰 성평등 정책 인식 및 만족도의 하위영역으로 인식도, 만족도, 교육개선의 필요성, 정책개선의 필요성의 4개 영역 총7개 영역과 인구사회학적 특성을 포함한 37문항으로 구성된 설문지를 2019년 6월 10일부터 8월 9일까지 조사 실시하였다. 이에 대한 분석 결과 다음과 같이 나타났다. 첫째, 조사대상자의 성인지 감수성 수준 실태를 분석한 결과, 성역할 고정관념(4.40), 성희롱에 대한 관대화 정도(4.05), 직장 내 성희롱에 대한 제도화 정도(2.11)의 순으로 나타났다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따른 성인지 감수성의 차이에 대한 분석결과, 직장 내 성희롱에 대한 관대화 정도의 경우, 20대(M=3.78)가 다른 연령대보다 성희롱에 대한 관대함이 낮은 것으로 나타났으며(p<0.001), 여성(M=4.09)이 남성(M=4.06)보다 성희롱에 대한 관대화가 높고(p<0.05), 직급에서는 경감(M=4.79)이 성희롱에 대한 관대화가 가장 높은 것으로 나타났다(p<0.05). 성역할 고정관념에서는 20대(M=3.81)가 고정관념이 낮은 것으로 나타났으며(p<0.001), 여성(M=4.39)이 남성(M=4.16)보다 고정관념이 높은 것으로 나타났다(p<0.05). 직장 내 성희롱에 대한 제도화 정도에서는 30대(M=3.76)가 성희롱에 대한 제도화 정도가 높게 나타났고(p<0.001), 기타(M=2.67)가 성희롱에 대한 제도화 정도가 낮다고 인식하는 것으로 나타났다(p<0.01). 셋째, 경찰 성평등 정책 인식과 만족도의 수준 실태를 분석한 결과, 성평등 정책 개선의 필요성(3.87), 교육개선의 필요성(3.11), 만족도(2.95), 인식도(2.30)의 순으로 나타났다. 경찰 성평등 정책 인식에서는 50대 이상(M=3.68)에서 인식이 높게 나타났으며, 기타(M=2.00)가 경감을 제외한 다른 직급보다 인식이 낮은것으로 나타났다(p<0.05). 경찰 성평등 정책 만족도에서는 50대이상(M=3.91)이 만족이 높게 나타났다(p<0.001). 교육개선의 필요성에서는 20대(M=3.64)와 50대이상(M=3.63)이 40대(M=3.21)보다 정책 개선의 필요성에서 높게 나타났고(p<0.05), 20대(M=3.67)는 30대(M=3.23)보다 그리고 기타(M=4.13) 직급에서 교육개선의 필요성이 높게 나타났다(p<0.001), 성평등 정책 개선의 필요성에서는 20대(M=3.64)와 50대이상(M=3.63)이 40대(M=3.21)보다 필요성이 높게 나타났다(p<0.05). 이러한 연구결과를 바탕으로 이 연구에서는 조직 내 성평등한 문화 확립과 성평등치안서비스를 확립하기 위해 각 개인별 기존에 형성되어 있는 성평등에 관한 고정관념을 재조정할 수 있도록 교육할 수 있는 프로그램, 성평등 교육 시간 및 횟수 증가, 교육내용의 다양성, 교육방법의 개선, 성평등에 대한 직원들 간 토론 및 워크숍, 연령대별 맞춤형 교육 및 정책을 차별적 실시, 여성경찰공무원에 대한 교육과 상담, 여성경찰공무원의 성인지 감수성 향상을 위한 프로그램의 개발 등이 필요함을 제시하였다.
The purpose of this study is to look at the differences and differences in gender awareness and satisfaction of police officers. To that end, the study covered a total of 600 police officers working at local police and police stations across the country, including the degree of leniency for sexual harassment in the workplace, gender stereotypes, institutionalization of sexual harassment in the workplace, and the need for awareness, satisfaction, and the need for educational improvement. The analysis results showed that: First, the analysis of the sexuality sensitivity level of the surveyed people showed that gender role stereotypes(4.40), the degree of leniency toward sexual harassment(4.05), and the degree of institutionalization(2.11) for sexual harassment in the workplace Second, the analysis of differences in gender sensitivity based on demographic characteristics showed that in the case of a degree of leniency toward sexual harassment in the workplace, people in their 20s(M=3.78) were less tolerant of sexual harassment than other age groups (p<0.001), and women(M=4.09) were more tolerant of sexual harassment than men(M=4.06), and sexual harassment was less lenient(p<0.05). In gender-role stereotypes, people in their 20s(M=3.81) showed lower stereotypes(p<0.001) and women(M=4.39) showed higher stereotypes than men(M=4.16). In terms of the degree of institutionalization for sexual harassment in the workplace(M=3.76), people in their 30s(p<0.001) and others (M=2.67) perceive that the institutionalization for sexual harassment is low(p<0.01). Third, an analysis of the level of satisfaction and awareness of gender equality policy in the police showed that the need for improvement in gender equality policy(3.87), the need for improvement in education(3.11), satisfaction(2.95) and awareness(2.30). Police gender equality policy awareness has shown high awareness among people in their 50s and older(M=3.68), while others(M=2.00) have lower awareness than other positions except for mitigation (p<0.05). In the police gender equality policy satisfaction level, people in their 50s and older(M=3.91) showed high satisfaction(p< 0.001). In the need for educational improvement, people in their 20s(M=3.64) and 50s(M=3.63) showed a higher need for policy improvement than those in their 40s(M=3.21) (p<0.05), those in their 20s(M=3.67), and those in their 20s (M=4.13), and those in other(M=4.13) positions showed a higher need for improvement in gender equality policy. Based on these findings, the study provides programs that can educate individuals to adjust existing stereotypes about gender equality in order to establish gender-equal culture and gender-equal care services, increase the number of hours and times of education, improve education methods, discuss inter-employees on gender equality, discuss gender equality, discuss women's education and counseling policies for women's civil servants by age group, and police.