연구배경 : 소비의 주축으로 부각되고 있는 디지털 원주민인 Z세대는 스마트폰 카메라를 단순히 기록하는 것 이상의 자기표현, 소통, 놀이 등 다양한 목적을 위해 활용한다. 따라서 본 연구는 Z세대의 스마트폰 카메라 사용 행태를 분석하고, 유형별로 구분하여 특징을 밝히고자 한다. 연구방법 : 사례연구에서 Z세대가 선호하는 스마트폰 카메라 앱의 특징을 밝힌다. 이를 바탕으로 사전 설문조사를 하여 전반적인 카메라 사용 행태 파악 및 인터뷰 대상자를 선정한다. 인터뷰를 진행하고 어피니티 다이어그램을 통해 스마트폰 카메라 사용 행태 특징을 도출한다. 도출된 특징들이 자신에게 해당하는 정도를 Z세대 256명에게 설문조사를 통해 묻는다. 최종적으로, 응답결과를 ‘K- 평균 알고리즘(K-means algorithm)’으로 분석하여 사용자 유형을 도출하고 각 유형별로 특징을 정리한다. 연구결과 : Z세대의 스마트폰 카메라 사용 행태의 특징은 편리성, 추억 기록, 전문가적 마인드, 소통, 자연스러움, 타인 의식의 총 여섯 가지로 정리되었고 통계적으로 유형화한 결과 총 3그룹으로 나타났다. A그룹은 주로 중고등학생과 대학생 여성으로 카메라 사용 행태에 있어 ‘편리성’과 ‘추억 기록’이 높게 나타났다. 이들은 주로 자기만족을 위해 콘텐츠를 생성하며, 촬영 및 편집에 있어 복잡한 단계를 거치지 않는 경향을 보였다. B그룹은 주로 예체능 전공의 여성으로 ‘추억 기록’을 제외하고 다섯 가지 특징이 고루 나타나기에 Z세대의 스마트폰 카메라 문화를 선도하는 그룹으로 보인다. 이들은 계획적으로 촬영, 편집하여 SNS에 공유하면서 셀프브랜딩에 신경쓰는 편이다. C그룹은 주로 사회초년생 이공계 남성으로 ‘편리성’, ‘자연스러움’, ‘소통’의 수치가 높았다. 이들은 자연스러운 보정을 선호하는 등 취향은 확고한 편이지만, 주로 가까운 주변인들과 소통을 목적으로, 비교적 쉬운 노력으로 콘텐츠를 생성한다. 결론 : 동기에 있어서는 나와 타인의 대한 의식, 표현에 있어서 전문적, 기본적 표현을 기준으로 세워 세 가지 유형을 구분할 수 있었다. 따라서 본 연구 결과는 스마트폰 카메라 UX디자인에 있어서 유형에 맞춰 기능의 복잡도를 다르게 제공하고 개인화된 서비스를 기획하는 데 중요한 기준이 될 것이라 기대한다.
Background : Generation Z are digital natives that use smartphone cameras for a variety of purposes such as self-expression, communication, and play. The purpose of this study is to identify and classify the main characteristics of user behavior of smartphone cameras in Generation Z. Understanding the group behaviors of smartphone camera users can be useful for UX design development of smartphone cameras and related services. Methods : We conducted a case study of smartphone camera apps preferred by Generation Z and identified the main characteristics of the apps. Based on these findings, we organized preliminary surveys to understand the overall camera usage and to select proper interviewees. In an interview, we asked questions related to motivation, context, and behavior and analyzed the common responses through affinity diagrams. Then, we conducted the second survey and ask the participants to respond on how the derived features correspond to them using a five-point scale. Finally, we used the K-means algorithm to classify the categories of camera use behaviors and derived the prominent responses of each type. Results : The characteristics of smartphone camera usage of Generation Z are classified into six categories: ‘convenience’, ‘memory record’,‘artist’s expression’, ‘communication’, ‘naturalness’, and ‘consciousness ofothers’. Group A was mostly female (90%), which shows high levels of ‘convenience’and ‘memory records’ in camera usage. They mainly produce content for selfsatisfaction and tend to avoid complicated steps in shooting and editing. Group B is also female (76%) with high levels of all categories except ‘memory record’. They take pictures and edit them according to their own tastes and upload them to SNS to use feed as their self-branding space. Group C is mostly male (93%) with high levels of ‘convenience’, ‘communication’, and ‘naturalness’. They tend to create visual content to communicate with the people around them, and hence, it is easy for them to shoot and edit. Conclusions : This study derives six characteristics and three categories of smartphone camera usage behavior of Generation Z. The results of this study can be used as an important criterion for organizing existing functions and setting up new functions targeting generation Z.