메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
전문잡지
저자정보
김조자 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 이원희 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 김소선 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 유해라 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 한신희 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 김기연 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실) 노영숙 (연세대학교 간호대학 성인간호학 교실)
저널정보
대한간호협회 대한간호 대한간호 제36권 제4호
발행연도
1997.1
수록면
100 - 109 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined effect of preceptorship on clinical education of 39 senior nursing students. Competency scores and satisfaction with preceptors scores were investigated. Competency scores of the students before the clinical education (pre-competency scores) were compared with the competency scores after the clinical education (post-competency scores), and satisfactory scores were also examined after the clinical education. Study results showed that the total post-competency scores were increased compared to the total pre-competency scores, and this increment was statistically significant. However, analyzing sub-domains of the competency scores indicated only the nursing-skill domain scores were increased while the scores of interpersonal domain and management domain were increased but statistically insignificant. Satisfaction with preceptors scores were also more than the average scores reflecting the students were satisfied with their preceptors generally. The students, However, grade low in the preceptors' intellectual ability while their professional and interpersonal ability were rather satisfied. This study indicated preceptors should make more efforts to teach interpersonal and management skill and increase their intellectual ability. This study recommended a systematic reward system for the preceptors to increase the motivation to teach students is needed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0