메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김수진 (전남대학교 의과대학 간호학과, 전남대학교 간호과학연구소) 이정숙 (전남대학교 의과대학 간호학과, 전남대학교 간호과학연구소) 양미화 (광주광역시남구 효사랑처소년정신보건센터)
저널정보
한국학교보건학회 한국학교보건학회지 한국학교보건학회지 제17권 제2호
발행연도
2004.1
수록면
73 - 83 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study was designed to examine the effects of solution-focused group counseling on the school attitude, self-esteem and hope in school maladjusted adolescents. Methods: The research design of this study was a non-equivalent control group pre-post test design. Thirty middle school students referred to a community mental health center in G city for school maladjustment from a school and welfare center were assigned to the experimental group and thirty middle school students in care for school maladjustment at a welfare center were assigned to the control group. The solution-focused group counseling for the experimental group was conducted once a week for 90 minutes during 6 weeks. The data were collected from December 10, 2003 to May 23, 2004. The data was analyzed by x2-test, t-test and paired t-test using the SAS program. Results: 1) School attitude increased significantly after solution-focused group counseling (t=6.036 p=.001). 2) Self-esteem increased significantly after solution focused group counseling (t=2.705, p=.010). 3) Hope increased significantly after solution-focused group counseling (t=3.671, p=.001). Conclusion: Solution-focused group counseling appears to be a very effective intervention for school maladjusted adolescents by increasing self-esteem, positive school attitude, hope and coping with problems.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0