메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전종덕 (한국항공대학교 경영학과) 이남령 (한국항공대학교 경영학과) 이진숙 (국토교통부 항공교통본부) 박성식 (한국교통대학교 항공운항학과)
저널정보
한국항공운항학회 한국항공운항학회지 한국항공운항학회지 제26권 제1호
발행연도
2018.1
수록면
10 - 24 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper tried to analyze the response of air traffic controller(ATC) against abnormal situations using survey based on cognitive strategies suggested by Malakis et al.(2010). The survey designed to empirically analyze the effect of the cognitive strategy factors on organizational effectiveness. The main purpose of this research was as follows: First, it was analyzed both the individual-scale and team-scale factors which constructed the cognitive strategy against abnormal situations. Secondly, how seriously impact the ATC's cognitive strategies on their organizational effectiveness. The organizational effectiveness was divided into such two latent variables as job absorption and job satisfaction. According to the a analysis, it was proven that premeditated act of ATC had a positive significant effect on team-scale cognitive strategies such as teamwork, communication and error management. Moreover, it was found out the team-scale cognitive strategies had also a positive significant effect on job absorption. On the other hands, individual-scale cognitive strategies had no or negative effect on job absorption. Job absorption was proven to have a significant effect on job satisfaction of ATC.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (55)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0