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Recently, in the non-verbal communication field, the usage of emoticons is increasing, and in an environment in which non-face-to-face communication activities are more increased, the desire for subdivided emoticons to share their emotions with emoticons users is also diversifying. Therefore, this study aims to analyze which emotions they prefer based on various age groups by classifying the emotional characteristics of the animated preferred emoticons through the emotion classification and current status analysis of the users" animated preferred emoticons. In the theoretical review, the evolution and classification of emoticon types, the current state of KakaoTalk"s emoticon type classification, and the theory of emotion classification based on the wheel of Robert Flurchik"s emotions were examined. Also, to classify the emotion types expressed in the animated preferred emoticons, a total of 960 items (for each age group) from the 1st to the 10th in the popularity ranking by age (10s, 20s, 30s, 40s or older) in KakaoTalk as of June 2020. 240) were classified. After that, content analysis was conducted based on the wheel of emotion devised by Robert Flurchik and the terminology of Lee Tae-il"s complex circulation model based on it. The research results were largely divided into two. This is the comparison result of emotion analysis for all ages and emotion analysis for each age. 1) The analysis result for all ages was by emotion category, and the ratio of complex emotion category was the largest. The results of the basic emotion and the second, third, and complex emotions divided by characteristics showed the highest ratio of love emotion. 2) The comparison of the preferred emoticons by age group by basic emotion was high in "expectation" in 10s, 20s, and over 40s, and ‘disgust’ in 30s. In the secondary emotions, teens in their 20s and 30s showed a high level of ‘annoyance’, those in their 20s and 30s showed high levels of feelings of confusion. In the third emotion, "excitement emotion" was high in teens, 20s, 30s, and 40s or older. In conclusion, this study is meaningful in that it analyzes the ratio by age by classifying the emotions expressed in the preferred emoticons of Kakao Talk used by the largest emoticon users in Korea, classifying the emotions expressed in the animated emoticons preferred by users of each age.
최근 비언어커뮤니케이션분야에서 이모티콘의 사용량이 확대되고 있고, 비대면의 커뮤니케이션활동이 더 많아지는 환경에서, 이모티콘 사용자들에게 서로의 감정을 공유하는 이모티콘의 세분화된 감정표현 욕구 또한, 다양해지고 있다. 이에 본 연구에서는 사용자들의 움직이는 선호 이모티콘의 감정분류와 현황분석을 통해, 움직이는 선호 이모티콘들의 감정적 특성을 분류하여 다양한 연령대를 기준으로 어떤 감정을 선호하는지 분석하고자 한다. 이론적 고찰에서는 이모티콘 유형의 변천 및 분류과 카카오톡의 이모티콘 유형분류 현황, 로버트 플러칙 감정의 휠에 근거한 감정분류이론을 살펴보았다. 그리고, 움직이는 선호 이모티콘에 표현된 감정유형을 분류하기 위하여 2020년 6월기준 카카오톡에서 연령별(10대, 20대, 30대, 40대 이상) 인기순위 1위에서 10위까지 총 960개(각 연령별 240개)를 분류하였다. 이후, 로버트 플러칙이 고안한 감정의 휠과 이를 기반해서 만든 이태일의 복합순환 모형 용어를 토대로 내용분석을 진행하였다. 연구결과는 크게 2가지로 구분했다. 전 연령 감정분석 비교 결과와 연령별 감정분석 비교 결과이다. 1) 전 연령을 대상으로 한 분석결과는 감정범주 별 결과로, 복합감정범주의 비율이 가장 컸다. 특성별로 나누어 진 기본 감정과 2차, 3차, 복합 감정의 결과는 사랑감정이 가장 높은 비율로 나타났다. 2) 연령별 대상으로 한 선호 이모티콘의 기본감정 별 비교는 10대와 20대, 40대이상에서 ‘기대감정’이, 30대는 ‘싫음감정’으로 높게 나타났다. 2차감정에서는 10대는‘짜증 감정’, 20대와 30대는‘심란 감 정’, 40대이상에서‘인정감정’으로 높게 나타났다. 3차 감정에서는 10대, 20대, 30대, 40대 이상에서‘흥분감정’이 높게 나타났다. 결론적으로, 본 연구는 국내의 최대 이모티콘 사용자들이 이용하는 카카오톡의 선호 이모티콘에 표현된 감정을 분류하여 각 연령별 사용자가 선호하는 움직이는 이모티콘에 표현된 감정을 분류하여 그 비율을 연령별로 비교 분석하였다는 점에서 의의가 있다.
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