메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이한상 (한국전력공사) 김희선 (한국전력공사) 박명수 (한국전력공사) 김범신 (한국전력공사) 이종민 (한국전력공사)
저널정보
대한용접·접합학회 대한용접·접합학회지 大韓熔接·接合學會誌 第38卷 第6號
발행연도
2020.12
수록면
551 - 562 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Many failures at the welded joint of 347H tubes have recently occurred during the short-term operation of the boiler tubes. To mitigate reheat cracking or strain induced precipitation hardening, the finite element analysis and experiment for optimization of welding procedure were performed. Preheating, high inter-pass temperature, low and high heat input conditions were compared with existing welding procedure. According to mechanical analysis, high inter-pass temperature and high heat input condition showed the lower plastic strain and tensile residual stress at the inner area of heat-affected zone. At high temperature tensile test, the high inter-pass temperature condition had lower yield strength and higher elongation, while the high heat input condition showed higher yield strength and smaller elongation. In the specimen of high heat input condition, the dissolution of most precipitates and coarse grain were observed in the heat-affected zone. Relatively small amount of dissolution and smaller grain got shown in high inter-pass temperature condition. Therefore, high inter-pass temperature condition can be an alternative. Through X-ray diffraction analysis, it was confirmed that nitrogen was added to Super304H and carbon was substituted for the existing crystal structure of Nb(C,N). This will mitigate reheat cracking by increasing the solvus temperature of Nb(C,N) and reduce the grain coarsening.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험방법
3. 실험결과 및 고찰
4. 결론
References

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-581-001450684