메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이단비 (한양대학교) 남성택 (한양대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 학술발표대회 논문집 대한건축학회 2020년도 추계학술발표대회논문집 제40권 제2호(통권 제74집)
발행연도
2020.10
수록면
316 - 319 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Is an art museum a sacred place? A museum as a purpose-built institution, which started to be actively erected to display and store artworks since the 19th century, has transformed into a place that symbolizes "cultural sacredness,’ separating itself from the profane surroundings. In this paper, it is inferred that the boundary that distinguishes the sacred from the profane may consist of multi-layers. Entitled as a multi-layered transitional boundary, this boundary is judged to trigger a gradual transition rather than a radical and instantaneous shift between the sacred and the profane. In the case of an art museum, its elevation is viewed as a multi-layered transitional boundary between the exterior and the interior. Selected layers of this boundary inherent in the elevations of the Altes Museum is analyzed and compared to that of the Centre Pompidou.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 배경
3. Layer 1: Ascending Podium vs. Descending Plaza
4. Layer 2: Classical Colonnade vs. Industrial Frame
5. 퐁피두 센터의 또 다른 기념비성
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0