메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한세영 (이화여자대학교) 위현아 (이화여자대학교) 이정희 (이화여자대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제42권 제2호
발행연도
2021.4
수록면
245 - 259 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: This study examined the longitudinal mediation effect of child’s executive function difficulty and anxiety in the relationship between mothers’ perceived parenting behavior and child’s school adjustment. The longitudinal interaction effect between the executive function difficulty and anxiety is also examined.
Methods: For the analyses, data from 2,150 pairs of mothers and their children (817 males, 38.0%; 781 females, 36.3%) who participated in the 8<SUP>th</SUP> to 11<SUP>th</SUP> Panel Study on Korean Children (PSKC) is used. The survey data were analyzed using structural equation model (SEM) including the autoregressive cross-lagged model with SPSS 21.0 and AMOS 21.0 programs.
Results: First, the child’s executive function difficulty had a significant effect on the level of anxiety in the following year, but their anxiety did not have significant effect on their executive function in the following year. Second, there was a significant longitudinal mediating effect of executive function difficulty and anxiety in the relationship between mother’s parenting behavior and child’s school adjustment.
Conclusion: This study explored the meaningful longitudinal path from mother’s percieved parenting to school adjustment including developmental interaction between executive function difficulty and anxiety in childhood. The result of this study may provide basic information for the childhood school adjustment intervention.

목차

Introduction
Methods
Results
Discussion
References
주제어 및 참고문헌

참고문헌 (54)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0