본 연구는 김은숙 드라마의 연속된 네 작품, 〈상속자들〉, 〈태양의 후예〉, 〈도깨비〉, 〈미스터 션샤인〉을 분석 대상으로 삼는다. 대중적 낭만주의는 대중서사 전반에 나타나는 현상으로, 김은숙 드라마에서 더욱 강렬하고 화려한 형태로 나타난다. 김은숙 드라마에서 대중적 낭만주의의 출발은 낭만적 사랑, 더 정확히는 낭만적 사랑의 세속화이다. 이 논문에서는 이 점에 주목하여 김은숙 작가의 최근 대표작들을 ‘대중적 낭만주의’라는 틀로 고찰한다. 〈상속자들〉은 낭만적 사랑의 세속화를 명확히 드러내는 신데렐라이야기를 통해 계급서열사회의 재생산 동학을 보여준다. 특히 이 드라마는 계급 위계 속에서 인물들이 서로에게 주고받는 수치와 모욕과 냉소를 통해 계급서열사회의 감정동학을 극적으로 묘사해 낸다. 〈태양의 후예〉는 군인과 의사의 로맨스로, 우르크라는 죽음과 병, 재난과 폭력이 즐비한 극한상황의 타자들의 공간에 목숨을 담보로 하는 낭만적 사랑을 배치한다. 이로써 드라마는 죽어도 죽지 않는 강인한 남성신화, 맹목적 국가주의, 원조와 시혜의 글로벌 휴머니즘 등을 현시한다. 〈도깨비〉는 죽음이라는 인간의 유한성을 둘러싸고 산 사람/도깨비, 멸/불멸, 죽음의 공포/ 죽지 못함의 저주 등 아이러니를 장착한 판타지적 낭만주의를 선보인다. 죽을 수 없는 불멸의 고통을 호소하는 도깨비의 헛된 몸짓은 낭만적 허세임을 드러내는데, 여기에는 죽음에 대한 원초적 공포와, 나이 들어가는 남자들의 불멸의 욕망이라는 판타지가 깃들어 있다. 이러한 불멸의 욕망은 곧 무한성에 대한 세속적 욕망, 물신주의적 허세와 과시로 나아간다. 〈미스터 션샤인〉은 혁명과 사랑이 상호상승작용을 일으키는 혁명적 낭만주의의 진수를 펼쳐낸다. 이 드라마의 특장은 총을 든 여성, 여성 혁명 전사를 내세운 것으로, 그녀는 남자주인공들을 조국해방혁명의 대업에 끌어들인다. 그러나 최고 사대부댁 애기씨의 고고함 속에서 계급적 갈등은 사라지고 혁명적 낭만주의는 민족주의나 국가주의와 다시 만난다. 이 드라마들 모두는 낭만적 사랑이 펼쳐지는 더 멋지고 그럴듯한 시공간을 구축해낸다 여기서 . 드라마를 추동하는 기제는 주로 낭만적 판타지와 현실적 욕망(나아가 한류드라마의 욕망) 사이의 길항 작용이며, 양자 사이의 긴장 속에서 김은숙 드라마의 대중적 낭만주의가 형성된다.
This study analyzes four consecutive works of Kim Eun-sook’s drama, “The Heirs”, “Descendants of the Sun”, “The Goblin”, and “Mr. Sunshine”. Popular Romanticism is a phenomenon that appears throughout popular literature, and appears in a more intense and colorful form in Kim Eun-sook’s drama. The beginning of popular romanticism in Kim Eun-sook’s drama is romantic love, and more precisely, the secularization of romantic love. In this paper, Kim Eun-sook’s recent representative works are considered under the framework of ‘popular romanticism’. “The Heirs” shows the reproduction dynamics of the hierarchy society through Cinderella Story, which means the secularization of romantic love. Especially the bare face of the extreme hierarchy society depicted by the drama describes the emotional dynamics of the hierarchy society, which consists of shame, insult, and cynicism exchanged between the characters. “Descendants of the Sun” is a romance between a soldier and a doctor, and places romantic love with life as collateral in the space of extreme situations filled with death, illness, disaster and violence. As a result, the drama highlights strong male myths that never die, blind nationalism, and global humanism of aid and charity. “The Goblin: The Lonely and Great God” presents a fantasy romanticism with irony, including living people/goblin, extinction/immortality, and death fear/curse of undeath over the human finite nature of death. The goblin’s vain gesture of complaining of immortal pain reveals a romantic bluff, which contains the fantasy of the primal fear of death and the immortal desire of older men. This immortal desire soon moves on to secular desire for infinity, materialistic bluffing and flaunting. “Mr. Sunshine” unfolds the essence of revolutionary romanticism, which combines revolution and love to create mutual synergy. The real factor of the drama is that it features a woman with guns, revolutionary woman warrior, who guides male characters to the grand task of National Liberation Revolution, but class conflict disappears amid the elegance and overpower of the highest ranking woman and revolutionary romanticism meets nationalism again. All of these dramas build a more wonderful and plausible time space where romantic love unfolds. The mechanism for driving dramas here is mainly the antagonism between romantic fantasy and realistic desire (including the desire of Korean Wave drama), and the popular romanticism of Kim Eun-sook’s dramas is formed in the tension between the two.