메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
郭凱 王日美 (曲阜師範大學)
저널정보
세명대학교 인문사회과학연구소 인문사회과학연구 인문사회과학연구 제28권 제2호
발행연도
2020.12
수록면
326 - 344 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study of Confucius and his pupils and its post-Confucian is the starting point of pre-Qin Confucianism. We can get inspiration from the perspective of " Dividing Mohism into three " to interpret " Dividing Confucianism into eight ". "Dividing Mohism into three" is "diachronic" instead of "synchronic". And the three schools are strong parties that have rose successively in the process of winning the orthodox of the Mohism. The formation of "Dividing Confucianism into eight" is similar to "Dividing Mohism into three". The reasons for the differentiation of Confucianism include the following two aspects: First, Confucius’ pupils have different personalities; Second, Confucius’ thoughts are broad and profound. The essences for the differentiation of Confucianism include: First, mutual isolation and criticism within Confucianism are common. Second, the relationship between Confucius and the post-Confucian school is very similar to the Taoism and Alchemy. Third, the purpose of the differentiation of Confucianism is to fight for "Real Confucianism." Fourth, Han Feizi put forward that "Dividing Confucianism into eight", which is to criticize Confucianism and highlight himself.

목차

Ⅰ. 引言
Ⅱ. “儒分爲八”問題的過往研究
Ⅲ. 由“墨離爲三”看“儒分爲八”
Ⅳ. “儒分爲八”的形成
Ⅴ. “儒分爲八”的緣由及實質
Ⅵ. 結論
參考文獻
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0