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연구보고서
저자정보
황인창 (서울연구원) 백종락 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2020-PR-08] 온실가스와 미세먼지 저감 위한 경제적 수단 도입 방안
발행연도
2020.10
수록면
1 - 181 (181page)

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Climate change and air pollution are related to each other in multiple ways, though the relationship remains complex and evolving. The two environmental issues’ most common factor stems from the fact that the main source of carbon emissions and air pollutants is the rising consumption of fossil fuels in the building and transport sector (including electricity consumption related to indirect emissions). The Seoul Metropolitan Government has implemented various measures for addressing climate change and air pollution, including the deployment of renewable sources, the improvement of energy efficiency, and demand control since the late 2000s. The approach of Seoul’s policy, centering around mainly a ‘command and control’ style, was, to some extent, successful in reducing carbon emissions and air pollutants. However, the trend has reversed recently, and the level of emissions has slightly increased since the mid-2010s. External forces such as weather conditions (e.g., heat waves, cold snaps) remain the key factors for the recent increase in emissions. Additionally, the command and control approach has a limit for the further deep reduction of carbon emissions and air pollutants. Private sector actors, including corporations and the general public, are important players for the management of energy-related emissions. It is necessary to introduce flexible mechanisms which allow stakeholders and citizens to actively respond to a common future mission (e.g., carbon neutrality by 2050, sustainable development goals). Market mechanisms can assist in adjusting the actions of stakeholders and citizens, mainly through the internalization of externalities through market price adjustments. As a result, well-designed market mechanisms can lead to a deep reduction of emissions, as these price adjustments can dramatically influence the decision-making process of both individual actors and corporations.
This report reviews market mechanisms implemented worldwide for the purpose of emissions reduction in the building and transport sector, and discusses the findings that were gathered over the course of the study’s duration. Most significantly, we recommend a cap and trade scheme for the management of carbon emissions in the building sector. For the transport sector, we recommend the introduction of an emissions-based vehicle tax, with the tax rate being based on the level of carbon emissions and air pollutants. This report presents basic principles and strategies for the introduction of the two schemes in Seoul, and proposes a tentative road-map for the future. The issue of acceptability is also discussed within the survey results.

목차

[표지]
[요약]
기후변화·미세먼지, 단순 환경문제 넘어 우리가 해결할 중요한 사회문제
명령통제 방식 아닌 경제적 수단으로 시민·기업이 행동하도록 유도할 시점
건물·수송부문, 배출권거래제도 등 시장메커니즘 활용 해외사례 늘어
건물부문: 비주거용 중대형 건물 대상 배출권거래 기반 온실가스 총량제 도입
수송부문: 탄소·미세먼지 등 오염물질 배출기반 자동차세 도입할 필요
비용부담완화방안 마련, 총량제효과성 홍보로 이해관계자 수용성 높여야
[목차]
표 목차
그림 목차
[01. 서론]
1_연구배경과 목적
2_연구내용과 체계
[02. 국내 온실가스와 미세먼지 배출 특성 분석과 정책수단 현황]
1_온실가스와 미세먼지 배출 현황
2_건물 에너지소비 특성 분석
3_수송 에너지소비 특성 분석
4_정책수단 현황
5_서울의 성과와 교훈
[03. 해외 건물부문 경제적 수단 사례분석]
1_개요
2_도쿄 건물부문 배출권거래제도
3_뉴욕 건물부문 온실가스 총량제
4_성과평가와 시사점
[04. 해외 수송부문 경제적 수단 사례분석]
1_개요
2_오염물질배출 기반 자동차 세제 사례 분석
3_오염물질배출 기반 통행료 사례 분석
4_성과평가와 시사점
[05. 이해관계자 인식과 정책 수용성 분석]
1_설문조사 개요
2_건물 온실가스 관리 현황과 에너지 비용
3_기후변화 인식
4_정책 수용성
[06. 경제적 수단 도입 방안]
1_건물부문
2_수송부문
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[Contents]

참고문헌 (0)

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