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연구보고서
저자정보
안기정 (서울연구원) 기현균 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2020-PR-06] '서울시 시내버스 요금·정산체계' 시민 인식 조사와 시사점
발행연도
2020.8
수록면
1 - 79 (79page)

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Buses have faced the limit of the increase in the number of bus transporters since 10 years after the public transport system was reorganized. Seoul’s bus fare system is unified and cannot reflect the diverse needs of citizens. Due to the integrated fare system, the average fare per person for a bus is less than the transportation cost. For this reason, about 300 billion won is paid annually to subsidize. In this study, the introduction of various fare systems was reviewed. The flexible fare system was analyzed to have low social acceptance. It is necessary to consider introducing a commuter pass and a public transportation membership system in order to increase the use of public transportation. In terms of securing the safety of city buses, it was determined that the comprehensive cost system for each item would be appropriate. In addition, we seek ways to reduce the size of subsidy according to the scale of economy.

목차

[표지]
[요약]
서울시 시내버스 이용객, 2018년 400만명/일로 7년간 60만명/일 줄어
서울시 시내버스 재정보조액, 연간 약 2,700억원 ··· 2014년엔 3천여억원
서울시, 시내버스 이용객 유인책 부족 ··· 표준운송단가에 시민 불신 커
가변요금제 등 요금체계 다양화로 시내버스 보완수단과 연계성 강화해야
항목별로 포괄원가제 적용하고 규모의 경제 고려한 정산기준 설정 필요
[목차]
표목차
그림 목차
[01. 연구개요]
1_연구배경 및 목적
2_연구내용 및 방법
[02. 서울시 시내버스 현황 검토 및 문제점 진단]
1_서울시 시내버스 현황
2_표준운송원가
3_해외 대중교통 요금체계
4_시내버스 요금체계 및 정산체계의 문제점
[03. 서울시 시내버스 요금제 대안에 대한 시민 인식 조사]
1_검토대상 요금제도 대안 및 평가 방법
2_시내버스 요금제 대안 비교 검토
3_검토 결과 종합
[04. 서울시 시내버스 정산체계에 대한 시민인식 조사]
1_정산체계 합리화 필요성
2_정산체계에 대한 시민인식 조사
[05. 시사점]
1_시내버스 요금체계
2_시내버스 정산체계
[참고문헌]
[Abstract]
[Contents]

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