메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권진숙 (인하대학교) 박시현 (중앙대학교) 함옥경 (인하대학교) 손민 (인하대학교) 이은진 (인하대학교) 이재연 (세종장영실고등학교)
저널정보
한국보건간호학회 한국보건간호학회지 한국보건간호학회지 제35권 제2호
발행연도
2021.8
수록면
211 - 223 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to understand the reconstruction experience of mothers who had recently experienced a late-school age daughter’s menarche by utilizing a hermeneutic phenomenological research methodology based on Parse’s human becoming theory. Data were collected using purposive and snowball sampling methods to recruit the mothers of elementary fifth- and sixth-grade girls recently experiencing menarche. The data were analyzed using Parse’s research methodology. As a result, the mothers’ experiences appeared as “the process of reconstructing the menarche-related values created by themselves by facing the child’s menarche experiences and related responses along with the change of era.” The key concepts of there construction experiences of the mothers were “experiencing an ambivalent feeling of pity and pride,” “celebrating her instead of expressing concerns,” “giving a traditional lesson of protecting oneself to a new generation,” and “feeling empathy as a woman and also alienation due to the generational gap.” These findings reveal the important roles and competencies of community and school nurses in terms of achieving a healthy and positive reconstruction experience for mothers and their daughters. Also, it is necessary to develop educational programs for mothers who are about to encounter their daughters’ menarche.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
References
ABSTRACT

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0