본 연구에서는 외식소비자의 외식상품 선택속성, 만족도, 지속적 사용의도에 적용하여 이론의 실증을 검정하고자 하는데 그 목적을 두며, 외식소비자의 외식상품 선택속성에 대한 만족도가 어떠한 역할을 하는지를 고찰하고, 이러한 속성들이 지속적 사용의도에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 이에 따른 외식상품 선택속성이 소비자의 니즈를 파악하고 외식산업이 소비자중심적인 방향으로 발전하기 위한 마케팅 방안에 대한 방향을 제시하고자 한다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가설 1 ‘외식상품 선택속성’이 ‘만족도’에 미치는 영향에 대한 분석결과 외식상품 선택속성의 요인인 ‘브랜드’, ‘안전성’, ‘품질’, ‘디자인’, ‘가격’이 ‘만족도’에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 2 외식상품 이용 소비자의 ‘만족도’가 ‘지속적 사용의도’에 미치는 영향에 대한 분석결과 외식상품 이용 소비자의 ‘만족도’는 ‘지속적 사용의도’에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가설3 ‘외식상품 선택속성’이 ‘지속적 사용의도’에 미치는 영향에 대한 분석결과 ‘브랜드’, ‘품질’, ‘디자인’, ‘가격’이 ‘지속적 사용의도’에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘안전성’은 ‘지속적 사용의도’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 외식상품 선택속성 중 ‘브랜드’, ‘품질’, ‘디자인’, ‘가격’이 ‘만족도’와 ‘지속적 사용의도’에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었는데, 코로나 19로 인해 많은 어려움을 겪고 있는 외식산업 분야에서 외식상품 마케팅 관리자는 고객의 니즈를 정확히 분석하여 외식상품을 기획하고 품질과 디자인, 가격면에서 우수한 상품을 만드는데 지속적인 노력을 기울여야 할 것이다. 특히 소비자가 만족하고 지속적인 구매를 한다는 것은 그 소비자를 충성고객화 할 수 있는 가능성이 높아지기 때문에 장기적 수요의 기반을 만들 수 있어 기업의 경영과 상당히 밀접한 관계가 있다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to examine the role of satisfaction with food product selection attributes of foodservice consumers, and to examine how these attributes affect their continued use intention. In addition, this study intended to identify the needs of consumers for the selection attributes of food service products and to suggest a direction for marketing measures to develop the foodservice industry in a consumer-oriented direction. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the effect of hypothesis 1 (foodservice product selection attributes on satisfaction), the factors brand, satiety, quality, design, and price, which are factors of food product selection attributes, were found to have a significant positive effect on satisfaction. Second, as a result of analyzing the effect of hypothesis 2 (consumers" satisfaction on continuous use intention of food products), it was found that the satisfaction of consumers using food products had a significant positive effect on continuous use intention. Third, as a result of analyzing the effect of hypothesis 3 (food product selection attributes on continuous use intention), it was found that brand, quality, design, and price had a positive effect on continuous use intention, and it was found that satiety did not affect continuous use intention. Therefore, it was confirmed that brand, quality, design, and price among the selection attributes of food products had a direct effect on satisfaction and continuous use intention. In the foodservice industry, which is experiencing many difficulties due to the COVID-19 outbreak, foodservice marketing managers should analyze customer needs accurately to plan food products, and they should make continuous efforts to create excellent products in terms of quality, design, and price. In particular, if consumers are satisfied and make continuous purchases, it is possible to create a basis for long-term demand because the possibility of turning them into loyal customers increases, and thus it can be seen that it is closely related to the management of the company.