교수학습에 있어 교사의 전문성이 강조되고 전면 원격수업과 같은 사회적 이슈에서 교사들의 실천적 역량이 사회적으로 조명 받고 있다. 이에 교사교육의 방법론적 접근을 주도해 온 국내 교육공학 분야에서 교사교육 연구의 동향을 살펴 교사교육을 위한 교육공학의 역할과 발전 방향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 2000년부터 2019년까지 최근 20년 동안『교육공학연구』와『교육정보미디어연구』에 게재된 93편의 교사교육 연구를 내용분석과 네트워크 텍스트 분석 기법을 활용하여 양적 변화, 연구의 기여대상, 연구방법, 핵심 키워드 및 주요 주제의 변화를 분석하였다. 연구 결과, 1) 교육공학 분야에서 교사교육 연구의 비중은 2010년대에 들어 약 2배 이상 증가하였다. 2) 교사교육 연구는 현직교사를 위한 연구가 전반적으로 많지만, 2010년대에 들어 예비교사를 위한 연구의 비율이 대폭 증가하였다. 3) 연구방법의 비율은 전체 기간에서 조사연구의 비중이 가장 높으나, 2010년대에 들어 개발연구, (준)실험연구, 문헌연구의 비율이 점차 높아졌다. 4) 교육공학 분야 교사교육 연구의 핵심 키워드로 추출된 ‘교사’, ‘활용’, ‘교수’, ‘교수설계’의 관련 영역이 변화되었다. 5) 2000년대 주요 주제는 ‘교사의 교육매체 활용’, ‘교수설계, 교육정보화에 대한 교사의 인식’, ‘교사연수 운영’, ‘공유 기반 전문성 향상’이며, 2010년대 주요 주제는 ‘첨단학습매체의 확산과 수용’, ‘예비교사의 수업전문성 향상’, ‘학습자 중심 수업을 위한 교수설계’, ‘수업컨설팅’, ‘교육공동체 구성요인’, ‘교사의 생애주기 핵심역량’, ‘학교혁신’으로 확인되었다. 이상의 동향에 관한 분석을 바탕으로 교육공학이 교사교육의 주요 영역으로 기여하기 위해서는 예비교사 교육 내용의 현장 연계성 강화, 현장중심의 연구방법 확대, 교육이론에 대한 연구의 확대가 필요함을 제언하였다.
The purpose of this study is to analyze the research trends of teacher education research in the field of domestic educational technology. For this purpose, 93 teacher education articles of Journal of Educational Technology and Journal of Education Information and Media from Jan 2000 to Dec 2019 were analyzed in terms of the number of articles, contribution target, research methods, research topic by using content analysis and network text analysis. The results of this research are as follows. 1)The number of teacher education research in educational technology was more than doubled in the 2010s. 2)Teacher education researches were mostly for in-service teachers, but research for pre-service teachers increased significantly in the 2010s. 3)The ratio of investigative research was the highest in the entire period. but, that ratio decreased and the ratio of developmental studies and (quasi) experimental studies increased in the 2010s. 4)It was confirmed that teacher education's keywords in educational technology are ‘teacher’, ‘utilization’, ‘instruction’, ‘instruction design’, and that the related areas of the core keywords have changed. 5)In the 2000s, the major topics of teacher education in educational technology were ‘utilization of teacher's educational media’, ‘teachers perception of instructional design and ICT’, ‘teacher training management’, and ‘share-based teaching professionalism’. In the 2010s, they were ‘diffusion and adaptation of cutting edge learning media’, ‘improvement of pre-service teacher’s teaching professionalism’, ‘instructional design for learner-centered education’, ‘instructional consulting’, ‘constructive elements of the educational community’, and ‘the key competencies of teacher's professional life cycle’.