(연구배경 및 목적) 현대의 과학관은 전시물을 통해 과학기술과 다양한 분야의 발전을 보여주는 공간이다. 급속하게 발전하고 있는 현대 과학기술에 대한 흥미와 이해를 높이고 융합적 사고력을 향상시키기 위해 과학(Science), 기술(Technology), 공학(Engineering),ㅤ예술(Arts), 수학(Mathematics)의 교과목을 통합적으로 접근하는 STEAM 융합교육이 강조되며, 과학전시에서도 다양한 방식의 과학 커뮤니케이션이 요구되고 있다. 때문에 과학전시 기획자는 다양한 매체, 공간을 통해 과학적 지식을 흥미로운 콘텐츠로 기획하여 선보이며 자연스러운 학습 분위기 속에서 몰입을 이끌어 관람자로 하여금 즐거운 학습경험을 느끼도록 해야 한다. 본 연구에서는 과학전시에서 학습에 기반한 관람객의 통합적 경험의 필요성과 경험의 단계에 따른 구체적 활동요소를 확립하고, 최적의 경험을 제공하기 위한 몰입환경을 분석하여 이를 실제 과학전시 기획과정에서 관람객의 몰입경험을 설계하기 위한 통합적 경험설계 방법을 모색한다. (연구방법) 대표적 비형식 학습공간인 과학관에서의 단계적 학습과정과 학습의 효과적 수단으로서 과학 커뮤니케이션에 대한 분석을 통해 과학전시에서 관람객 경험의 특징에 대해 분석한다. 이러한 특징을 반영하기 위한 방안으로 이론적 고찰을 통해 경험의 구조적 특징과 창조적 사고를 위한 관람객의 단계적 활동요소를 도출하고, 효과적 학습경험을 제공하기 위한 3가지(직관적, 사고적, 통합적 체험) 단계와 그에 따른 13가지(인지적, 감각적 경험)의 구체적 활동요소로 구조화 한다. 또한 최적의 경험을 제공하기 위한 몰입환경의 조건을 살펴보고 이를 종합한 ‘관람객 통합적 몰입경험 구조’를 제시하며, 국립과천과학관의 실제 기획전시를 사례로 삼아 관람객 경험 특성분석을 통해 과학전시 기획과정에서 관람객 경험설계 방법을 구체화한다. (결과) 과학전시에서 관람객은 학습의 관점에서 자신의 경험을 연결하여 이해할 수 있어야 한다. 따라서 전시 기획자는 관람객 스스로가 적극적인 탐구와 사고를 할 수 있도록 인지와 감각을 자극하는 복합적 경험을 제공하고, 적절한 수준의 참여기회를 주어 몰입환경을 조성해야 한다. 이를 위한 직관-사고-통합의 단계적 경험은 과학적 정보의 이해과정을 향상시킬 수 있으며, 경험의 과정에서 인지적, 감각적 활동요소의 반복은 경험의 축적과 성장을 통해 관람객이 정보를 이해하고 적극적인 참여를 할 수 있도록 유도하여 통합적 이해의 단계로 확장시킬 수 있다. (결론) 과학전시에서의 관람경험은 학습과 밀접한 관계를 지니고 있으며 관람자가 보고, 듣고, 만지는 등의 인지, 감각적 참여를 통한 경험은 오랫동안 기억에 남고 효과적인 학습으로 연결된다. 본 연구에서 제시한 ‘통합적 몰입경험 구조’는 과학전시를 통한 지식 전달과정을 관람자의 통합적인 경험의 과정으로 이해하고 구조를 확립하였다. 과학적 개념과 정보를 단순히 전달하는 것뿐만 아니라 창조적인 사고를 통해 새로운 의미를 형성하고 과학적 태도를 기를 수 있도록, 관람객의 경험을 통합적으로 바라보고 구체적 활동요소를 짜임새 있게 구성하기 위한 하나의 전시기획 방법론으로서 활용될 수 있기를 바란다.
(Background and Purpose) Contemporary science museums are spaces that provide a window into the development of science technology and various fields through the materials on display. Additional emphasis is placed on STEAM convergence education, which takes an integrated approach to curriculums of science, technology, engineering, arts, and mathematics to increase interest in and understanding of rapidly developing contemporary science technology and expand the convergence thinking power. Furthermore, various types of scientific communication is required even for science exhibition. Therefore, science exhibition planners need to plan and showcase interesting content of scientific knowledge through various media and space and induce immersion in a natural learning atmosphere to ensure pleasant learning experiences for the visitor. Thus, this study was intended to establish a specific activity that could accommodate the visitor’s need for an integrated experience and the phase of experience based on learning at science exhibitions and to analyze the immersion environment necessary for offering an optimal experience, which can be provided as an integrated experience structure for immersive experiences of visitors at science exhibitions. (Method) This study aimed to examine the characteristics of science museums and science exhibitions, and on this basis, analyze the phase of specific experience necessary for immersion of the visitor. To this end, we analyzed characteristics of science exhibitions differentiated from other museum exhibitions and considered the need for an integrated visitor experience by investigating the phased process of science learning and scientific communication in the non-formal learning space. Based on theoretical consideration, we established a framework for phased structure of an intuitive, thoughtful, and integrated experience with regards to the phase of experience of the visitor, and derived activity elements of specific experience accordingly. Moreover, we examined the conditions for an immersion environment necessary to provide an optimal experience and presented the integrated immersive experience by taking such an environment into overall consideration. (Results) Science exhibitions need to allow visitors to increase their understanding by linking their experience from a learning perspective. Thus, exhibition planners should provide visitors with multi-faceted experiences that stimulate their cognition and senses to allow them to interpret and understand on their own, and create an immersion environment by providing visitors with opportunities for participation at a proper level. If such experiences are accumulated continuously, they will be able to uncover their relationship or laws and gain a truly integrated understanding. (Conclusion) This study presented an exhibition planning method through an “integrated immersive experience structure.” This study hopes that such process will help not only merely convey scientific concepts and information but also form new meanings. Furthermore, it can be used as a methodology for exhibition planning to create activity elements conducive to developing a scientific attitude.