(연구배경 및 목적) 코로나19로 인해 마스크 착용과 사회적 거리 두기는 일상화되었으며, 대부분의 대면 활동은 비대면 활동으로 전환되고 있다. 코로나19는 이전에 겪어 보지 못한 수준의 삶의 변화를 동반하고 있다. 정부는 긴급재난문자를 통해 코로나19 관련 정보를 실시간으로 제공하고 있으나, 빈번하게 발송되는 문자와 개인 사생활 침해의 이슈로 불편함을 호소하는 사례가 증가하고 있다. 이에 본 연구는 코로나19와 같은 감염 질병에 대한 정보를 효과적으로 제공하는 새로운 서비스를 제안하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 문헌연구를 통해 긴급재난문자의 현황, 코로나19 긴급재난문자의 구성과 개인정보보호의 이슈를 살펴본 후, 문헌연구의 내용을 바탕으로 정성조사를 실시하였다. 20~50대 남녀 총 12명을 대상으로 심층인터뷰를 진행하였으며, 친화도 분석 기법을 활용하여 핵심 요구사항으로 분류하였다. 핵심 요구사항을 중심으로 새로운 코로나19 정보 서비스를 시각적 이미지와 함께 제안하였다. (결과) 친화도 분석 기법을 통해 감염 질병 전문 정보 서비스, 개인 이동 동선 맞춤화 정보 제공, 방역 관련 정보 제공, 개인정보 노출 최소화, 통합 정보 제공의 다섯 가지 핵심 요구사항을 도출하였다. 사용자의 핵심 요구사항을 기반으로 새로운 코로나19 정보 서비스를 제안하였다. 해당 서비스는 개인의 이동 동선과 연계한 맞춤형 정보를 제공하고, 확진뿐만 아니라 방역 관련 정보를 실시간으로 제공하여 코로나19로 인한 2차 피해를 최소화하며, 개인정보의 노출을 최소화하여 사생활 침해의 이슈를 방지하는 효율적인 방역 서비스이다. (결론) 본 연구는 감염 질병의 특성을 고려하여 새로운 개념의 감염 질병 정보 서비스를 제안하였다는 데 그 의의가 있다. 최근 들어 기후변화와 사회재난 등의 발생 빈도가 증가하나, 현재의 긴급재난문자는 재난의 종류와 특성에 특화된 정보를 효과적으로 제공해 주지 못하고 있다. 통신 기술이 발달하고 스마트폰의 보급이 확대됨에 따라 재난의 특성에 따라 특화된 전문적인 정보 서비스가 필요하며, 본 연구는 재난의 특성에 따른 다양한 재난 정보 서비스가 제안될 수 있는 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
(Background and Purpose) On January 20, 2020, the first outbreak of the COVID-19 pandemic in Korea, both mask-wearing and social distancing were commonplace, and most face-to-face activities, such as telework and online education, were converted into non-face-to-face activities. The pandemic has induced changes in life at an unprecedented level. The government has made various efforts to prevent the spread of the pandemic and minimize daily damage. Initially, information related to the pandemic was delivered through various channels, not through the government's uniform channels, and the public experienced anxiety and fear. The government provides real-time information related to the pandemic through emergency text messages, but there are increasing cases of complaints of inconvenience due to frequent text messages and personal privacy invasion. Therefore, this study aims to propose a new service that effectively provides information on infectious diseases such as the COVID-19. (Method) A qualitative survey was conducted based on the contents of the literature review after investigating the current status of emergency text messages, the composition of COVID-19 emergency text messages, and issues of personal information protection. In-depth interviews were conducted with a total of 12 men and women in their 20s and 50s. The results of the in-depth interviews were classified as five key requirements using the affinity analysis technique. Focusing on the core requirements, a new COVID-19 information service was proposed with a visual image. (Results) Through the affinity analysis technique, five key requirements were derived: providing specialized information service for infectious diseases, providing customized information for the movement of individuals, providing information related to disinfection, minimizing personal information exposure, and providing integrated information. Based on the key requirements, a new COVID-19 information service was proposed. The service provides customized information in connection with the movement of individuals; it provides real-time information related to disinfection as well as infection to minimize secondary damage and minimizes the exposure of personal information to prevent the issue of privacy invasion. (Conclusions) This study is meaningful in that it proposes a new concept of infectious disease information service considering the characteristics of infectious diseases. In recent years, climate changes and social disasters have increased, but the current emergency text messages are not effectively providing information specialized according to the types and characteristics of disasters. As telecommunication technology develops and the smartphone penetration rate increases, professional information services that are specialized according to the characteristics of disasters are required, and this study can be used as a basic idea to propose various disaster information services according to such characteristics.