이 글은 후쿠시마 재현의 영화를 생태비평주의 관점에서 분석하고자 한다. 션 쿠빗(Sean Cubitt)에 따르면 에코 시네마는 인간의 사회학-경제적이고 물질적인 정치들을 형성하고 경험들을 결정짓는-을 구성하는 미디어의 물리적이고 미학적인 특질들을 분석하는 것이 필요하다는 것을 제시한다고 말한다. 즉 회화적인 것 뿐만 아니라, 모든 시각적인 미디어(예: 데이터 시각화)에 대해 연구해야 한다는 것이다. 이러한 논의를 따라서 먼저 후쿠시마 재난에 대해 가장 대중적 인지도가 높은 작품 중 하나인 <너의 이름은>(신카이 마코토, 2016)과 <희망의 나라>(소노 시온, 2012)에 나타난 에코시네마의 두 갈래 중 하나인 회화적 리얼리즘을 통해서 이것이 어떻게 인간중심적인 풍경을 재현하는 지 밝히고자 한다. 이에 반해 <내부피폭을 견뎌내다 (?部被ばくを生き?く)>(카마나카 히토미, 2011)는 주로 인간 피해자의 생계에 초점을 둔 대부분의 후쿠시마 다큐멘터리들과는 달리 땅과 자연의 방사능 오염, 그리고 그것에 영향을 받는 인간과 동물의 병든 신체를 데이터 시각화의 방법으로 묘사하고 있다. 특히 다큐멘터리 속 감독의 나레이션, 의사들과 거주민들의 인터뷰, CGI, 다이어그램, 인터타이틀의 얽힘이라는 형식상 특징은 인간과 비인간 기술의 공생을 사유하는 가능성을 시사한다. 또한 <경계지역: 존재하지 않은 생명 (ZONE: 存在しなっかた命)>(키타다 나오토시, 2013)은 비인간인 가축과 반려동물에 끼친 방사능의 영향에 주목하고 있다. 이 다큐멘터리는 발렌티나 비탈리(Valentina Vitali)가 언급하는 ‘동물의 정면성(Frontality)’이라는 기법을 활용하고 있는데 이는 동물이 보여지는 대상(피해자)으로만 등장하는 것이 아니라 보는 시점을 가진 주체로 등장하게금 한다. 마지막으로 이러한 각각의 미학적 전략들을 신유물론 중 하나인 제인 베넷의 ‘생기적 유물론’이라는 이론을 통해 재독해하고자 한다. 그는 배치(assemblage)라는 들뢰즈, 가타리의 개념을 통해 인간과 비인간들과의 관계성을 강조한다. 이러한 방식들은 인간, 자연, 동물, 기술의 마주침을 가능케하는 생태비판학적 감수성을 지닌 ‘에코 시네마’의 정의와 공명한다.
This article attempts to analyze Fukushima disaster’s film from an ecological critical perspective. According to Sean Cubitt, Ecocinema suggests that it is necessary to analyze the physical and aesthetic qualities of the media that make up human sociology, which forms economic and material politics and determine experiences. In other words, we need to study not only pictorial but also all visual media (e.g., data visualization). Following this discussion, I would like to first reveal how this reproduces an anhropocentric landscape through pictorial realism in Your Name (Shinkai Makoto, 2016) and The Land of Hope (Sono Sion, 2012), one of the most popular works on the Fukushima disaster. In contrast, Surviving Internal Exposure (Kamanaka Hitomi 2011) depicts radioactive contamination of the land and nature, and the diseased bodies of humans and animals affected by it, through data visualization, unlike most Fukushima documentaries which mainly focus on the livelihood of human victims. In particular, the entanglement between director’s narration and interviews of doctors or residents and CGI, diagrams, and intertitles in this documentary suggest the possibility of thinking about the coexistence of human and non-human technologies. In addition, Zone: The life that did not exist (Naotoshi Kitada, 2013) notes the effects of radiation on non-human livestock and pets. This documentary uses a shot "Frontality" of animal, which Valentina Vitali refers to. This makes the animal not just as a victim, but as a subject with a view point. Finally, I would like to re-read each of these aesthetic strategies through one of New materialsim, Jane Bennett’s theory of ‘Vital Materialism.’ She emphasizes the relationship between humans and non-humans through the concept of Deleuze and Gattari called "assemblage". These methods resonate with the definition of Eco-cinema with ecological sensitivity that enables encounters of humans, nature, animals and technology.