LEGOLAND KOREA Project 개발사업과 관련하여 2011년부터 2012년까지 춘천 중도유적에 대한 시굴조사가 있었다. 2011년 시굴조사를 통해중도유적의 전체적 양상이 파악되었고, 2013년 10월부터 2017년 10월까지총 600,522㎡의 면적에 대해 발굴조사가 실시되었다. 레고랜드 개발사업과관련하여 시?발굴에 대한 약식 보고서가 존재한다. 약식 보고서를 보면중도유적에 대한 시굴 및 발굴조사에서 출토된 유물은 총 8,025점으로 이중 유구에서 출토된 유물이 7,940점이다. 유물 중 일부는 복토보존과 기록보존이라는 미명하에 다시 묻혔고, 소수의 유물은 이전되어 잡석으로 존재하거나 박물관 전시를 위해 이전보존 하고 있다. 보존이라는 관점에서 중도유적 발굴 내용을 살펴보면 국내 발굴은 1977년이후 지표조사를 통해 알려졌고, 제대로 된 발굴조사는 1980년 국립중앙박물관 발굴조사부터다. 특히 2010년∼2011년에 걸쳐 이루어진 4대강 살리기사업 하중도 제방공사 구간에 대한 발굴조사를 통해서도 어느 정도 윤곽이드러났다. 그럼에도 불구하고 강원일보 레고랜드 기사, 문화재청 매장분과위원회 회의록, 도의회 회의록을 열람해보면 상이한 점을 찾을 수 있다. 먼저 문화재청 회의록을 살펴보면, 도의 투자 유치법에 따라 레고랜드 테마파크 사업을 추진하려고 하였고, 문화재청과 도의회는 개발이라는 도의 입장에 손을 들었다고 말할 수 있다. 중도유적 보존을 위한 시민단체는 중도유적 보존을 우선 하였으므로 양쪽이 대치하는 상황이 일어나고 있다. 물론도가 주도하면서 지역주민은 경제살리기 프로젝트가 먼저라는 인식이 강하다. 이에 반하여 2015년부터 소수의 역사문화 단체의 시민운동이 명맥을유지하며 지금까지 이어져 오고 있다. 이와 유사한 사례로 일본은 1981년∼ 1989년 개발사업으로 진행되던 사가현 지역을 여러 과정을 거치며 요시나가리 유적을 보존하였다. 일본이 유적을 지켜낸 것은 언론과 학자들이 함께노력했기 때문이다. 대한민국도 춘천 중도유적을 지키면서 경제 살리는 길을 찾아야 한다. 대안으로 시민단체의 보존운동 과정을 살펴보고 방향성을제시하여 중도유적 보존을 하고자 하였다.
In connection with the LEGOLAND KOREA Project development project, there was a excavation survey on the remains of Chuncheon from 2011 to 2012. The overall aspect of the center site was identified through the 2011 excavation survey, and excavation surveys were conducted on a total area of 600,522㎡ from October 2013 to October 2017. There is an informal report on the city and excavation related to the Lego Land development project. According to the summary report, a total of 8,025 artifacts were excavated from the excavation and excavation of the middle-of-the-road relics, of which 7,940. Some of the relics were buried again under the pretext of preservation of the earth and preservation of records, while a small number of relics were relocated to be kept as mounds or as museum exhibits.From the perspective of conservation, the excavation of the remains in Korea has been known through surface surveys since 1977, and the actual excavation survey began in 1980 at the National Museum of Korea. In particular, the load of the Four Major Rivers Restoration Project, which took place between 2010 and 2011, was also outlined to some extent through excavation of the embankment construction section. Nevertheless, if you look at the Gangwon Daily Legoland article, the minutes of the Cultural Heritage Administration’s store subcommittee, and the minutes of the council, you can say that the Cultural Heritage Administration tried to promote the Legoland theme park project under the provincial investment attraction law, and the provincial council agreed to development. Civil organizations for the preservation of middle of-the-road relics put priority on the preservation of middle-of-the-road remains, and the confrontation between the two sides occurs. Of course, as the province leads, local residents have a strong perception that economic revitalization projects come first. Since 2015, the civic movement of a small number of historical and cultural organizations has maintained its reputation and continued until now. In contrast, Japan preserved Yoshinagari ruins through various processes in Saga Prefecture, which was under development from 1981 to 1989. Japan protected the remains because the media and scholars worked together. The Republic of Korea should also find a way to revive the economy while keeping the remains of Chuncheon’s center. As an alternative, it was intended to preserve middle-of-the-road relics by examining the preservation movement process of civic groups and suggesting directions.