이 논문은 북한 교육 제도를 검토하고 이에 따라 국어 교육의 변화 양상을 제시하는 것을 목적으로 한다. 북한의 교육 제도는 학제의 변화에 따라서 크게 다섯 단계로 나눌 수 있다. 유치원-인민학교-초급중학교-고급중학교 순서로 교육 기간을 기준으로 살피면 다음과 같다. 1기 도입기(1946~1953)는 1-5-3-3, 2기 건업기(1953~1966)는 3-4-3-3, 3기 조성기(1966~1972)는 3-4-5, 4기 심화기(1972~2013)는 2-4-6, 5기 완성기(2013~현재)는 2-5-3-3이다. 3기와 4기는 각각 ‘중학교’ 5년, ‘고등중학교’ 6년으로 초급과 고급 중학교가 통합되어 있다. 북한의 국어 교육 변화도 교육 제도와 맞물려서 살펴볼 수 있다. 인민학교는 1기에 전체 교과 가운데 국어과가 38.9~36.0%를 차지할 정도로 강조되었으며, 중등학교는 15.1~15.0% 정도를 차지했다. 2기에는 인민학교가 50.5~47.6%, 중등학교는 20.7~16.6% 정도로 강조되었다. 3기에는 자료의 부족으로 확인할 수가 없다. 1980년대 이후인 4기에는 인민학교가 33.1~29.0%, 중등학교는 12.1~11.6% 정도 국어과가 차지하고 있다. 5기인 현행 2013년 교육강령에 따른 시기에는 소학교가 27.5%, 중등학교는 국어과가 10.8%를 차지한다. 북한 국어 교육의 중요도는 초기에는 무척 높았지만 점점 그 정도가 낮아지는 것을 볼 수가 있다. 이런 현상은 인민학교보다 과목 숫자가 훨씬 많은 중등학교에서 더욱 두드러진다. 보다 많은 북한의 교육 제도 및 국어 교육 상황을 알 수 있는 관련 자료가 아쉽다.
The purpose of this paper is to show change aspects of the Korean language education in North Korea (NK, hereafter) according to its education systems. The education systems in NK are divided into 5 stages. The education systems according to the periods of preschool, elementary school, middle school, high school are as follows: 1st, the introduction periods (1946~1953) 1-5-3-3, 2nd, the nation building periods (1953~1966) 3-4-3-3, 3rd, the developing periods (1966~1972) 3-4-5, 4th, the reinforcement periods (1972~2013) 2-4-6, 5th, the completion periods(2013~now) 2-5-3-3. The 3rd and 4th are combined with 5 years of ‘middle school’ and 6 years of ’high school,’ respectively. Change aspects of the Korean language education in NK can be verified according to the education systems in NK. During the 1st periods, Korean-related subjects in elementary schools were emphasized as they accounted for 38.9~36. % out of all subjects, and those in secondary schools 15.1~15.0%. During the 2nd periods, Korean-related subjects in elementary schools were 50.5~47.6%, and those in secondary schools 20.7~16.6%. For the 3rd periods, there were no data or scores available. During the 4th and 5th periods, Korean-related subjects in elementary schools accounted for 33.1~29.0% and 27.5%, and those in secondary schools 12.1~11.6% and 10.8%, respectively. During the early periods, great importance was put on the Korean language education in NK, but less and less importance is being put on it. This trend is more noticeable in secondary schools than in elementary schools. However, to better understand the education system and the aspects of Korean language education in NK, we would need more materials.