메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정은주 (영남대학교) 강수경 (영남대학교)
저널정보
한국언어문화교육학회 언어와 문화 언어와 문화 제16권 제3호
발행연도
2020.1
수록면
283 - 312 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study is a basic research which aims to improve the effectiveness of online Korean language classes by analyzing the item of teaching presence. Korean teachers and Korean learners who conducted online Korean language classes due to COVID-19 were surveyed for the research. The collected data were analyzed using SPSS 20 and R according to the research procedure. The research procedure consisted of reliability analysis, factor analysis, paired sample t-test, Borich needs assessment, the Locus for Focus Model, and word cloud analysis. Based on the analysis, the top priorities considered by both teachers and learners alike in both the Borich needs assessment and Locus for Focus Model are as follows: The four top priority items for teaching presence for both the teacher and the learner were creating an easy-to-communicate environment, providing evaluation and feedback appropriate for online classes, suitability of the learning materials, and inducing learner interest. This analysis of the item of teaching presence will contribute positively on current online Korean language class by identifying items of lower satisfaction than their importance for sequential improvements and set the direction for systematic online Korean language class

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0