미술은 색다른 시선으로 세상을 이해하고 자신만의 세계를 펼칠 수 있는 시각적 장을 제공한다. 미술 분야에서 조형 능력 이란 형(形)을 만드는 능력으로, 조형 감각이나 미의식을 재료와 매체, 용구 등의 물질을 사용하여 구체적 형상으로 가시화 시키는 능력을 말한다. 여기에는 미술작품뿐만 아니라 환경을 개선해나가는 능력까지도 포함된다. 실재하는 대상이나 사물 을 재현하거나 심상(心像)을 시각화할 때 조형요소와 조형원리는 하나의 시각적 문법으로서의 역할을 수행한다. 평면 또는 입체 형식의 작품에서 구체적인 대상이나 느낌을 시각화하는 방법은 정해진 것이 없으나, 기본기를 익히고 시각적 소통이 가능한 표현 능력을 기르기 위해서는 조형요소와 원리에 대한 충실한 학습이 필요하다. 한편 미술의 효용성을 논할 때 대 표적인 요소로 창의성 신장을 꼽을 수 있다. 창의성이란 새롭게 사고하고 발견하고 만들어낼 수 있게 하는 정신적 능력으 로, 융통성 있고 유연한 사고과정을 기본성격으로 한다. 창의성은 이미 가지고 있던 경험과 지각, 개념 등을 기반으로 한 연합과 연상, 상상 등에 의해 나타난다. 따라서 창의성을 계발하기 위해서는 개방적인 분위기를 조성하고 풍부한 발상지도, 충분한 참고 자료의 제시, 교사의 적절한 동기부여 등 체계적이고 합리적인 교육이 필요하다. 최근 미술과 교육과정의 패러 다임의 변화 속에서 미래 사회가 요구하는 역량을 고려한 미적 감수성, 시각적 소통 능력, 창의·융합 능력, 미술문화 이해능 력, 자기 주도적 미술학습 능력의 다섯 가지 미술 교과 역량이 새롭게 제시되었다. 이러한 교육적 역량을 신장하기 위해서 는 미술교육에 대한 새로운 인식을 바탕으로 창의적인 조형 교육이 절실히 필요하다. 이를 통해 미래의 창의.융합 인재를 양성하는데 기여하며 궁극적으로 삶의 질을 높여나가는 미래형 교육의 바탕을 이루어가기를 기대한다.
Art provides a visual field where you can understand the world with a different perspective and open your own world. In the field of art, formative ability is the ability to create a shape, and it refers to the ability to visualize the formative sensation and aesthetics in a specific shape using materials, media, and tools. This includes not only works of art, but also the ability to improve the environment. When reproducing an existing object or object or visualizing an image, the formative elements and the formative principle play a role as a single visual grammar. There is no set method for visualizing a specific object or feeling in a flat or three-dimensional work, but faithful learning of the formative elements and principles is necessary to learn the basics and develop the expressive ability that enables visual communication. On the other hand, when discussing the utility of art, the representative factor is the increase of creativity. Creativity is a mental ability that enables us to think, discover, and create new ideas, with a flexible and flexible thinking process as the basic character. Creativity is manifested by associations, associations, and imaginations based on experiences, perceptions, and concepts that they already have. Therefore, in order to develop creativity, systematic and rational education is required to create an open atmosphere, provide abundant idea guidance, provide sufficient reference materials, and motivate teachers appropriately. Amid the recent paradigm shift in art and curriculum, five art curriculum competencies have been newly presented: aesthetic sensibility, visual communication ability, creativity and convergence ability, art culture understanding ability, and self-directed art learning ability in consideration of the competencies required by future society. In order to increase such educational capacity, creative formative education based on a new perception of art education is desperately needed. Through this, it is expected that it will contribute to fostering future creative and convergent talents and ultimately lay the foundation for future-type education that enhances the quality of life.