본 논문에서는 콘텐츠와 기술, 미디어의 융합에 초점을 맞추어서 고전서사를 활용하여 융복합콘텐츠를 창출할 수 있는 몇 가지 방안을 논의해 보았다. <운영전>, <최척전>, <숙향전>, <삼한습유>, <옥루몽> 등 고전소설 작품의 특정 장면들을 선택 혹은 조합하여 상황을 설정하고, 선행 연구에서 성공 사례, 혹은 유의미한 사례로 거론된 국내외 사례들을 바탕으로 하여 이를 응용해 보았다. 먼저 <운영전>으로 증강현실과 CG, 드라마가 결합된 인터랙티브 드라마를 구상해 보았으며, 이어 <최척전>으로 다수 미디어와 다큐멘터리, 시사 토론이 결합된 토탈 픽션을 구상해 보았다. 다음 <숙향전>과 <삼한습유>로 실감 미디어와 게임이 결합된 체감형 게임을 구상해 보았으며, 마지막으로 <옥루몽>으로 웹과 드라마가 결합된 웹드라마, 증강현실과 게임이 결합된 증강현실 게임, 홀로그램과 콘서트가 결합된 홀로그램 콘서트를 하나의 콘텐츠로 통합한 통합 콘텐츠를 구상해 보았다. 이 네 가지 방안에 대해 작품 및 장면 선택 이유, 상황 설정, 콘텐츠 수행 과정, 콘텐츠 제작 시 고려할 점 등의 순서로 논의를 진행하였다. 이 논의를 바탕으로 고전서사를 활용한 융복합 콘텐츠 창출과 관련하여 아이디어들이 좀 더 많이 나오고, 논의가 활성화되기를 기대한다.
This study discussed a few measures for the creation of interdisciplinary integration contents, utilizing classical narratives, focusing on the integration of contents, technologies, and media. This study selected or mixed the specific scenes of classical novels such as <Unyoungjeon>, <Choichukjeon>, <Sookhyangjeon>, <Samhanseubyu>, and <Okrumong> to set up situations and applied them based on the domestic and foreign cases mentioned as successful or significant examples from the preceding studies. To do so, first, this study came up with an interactive drama that combined augmented reality, CG and drama with <Unyoungjeon> and then, a total fiction that combined a number of media, documentaries, and topical debates with <Choichukjeon>. Next, this study came up with motion controller games in which immersive media and games were combined with <Sookhyangjeon> and <Samhanseubyu>. Lastly, with <Okrumong>, this study came up with integrated contents in which a web drama that combined the web with drama, an augmented game that combined augmented reality with a game, and a hologram concert that integrated hologram and concert into one content. Concerning these four measures, this study proceeded with the discussions, including the reasons for the works and scenes, the setting of situations, the process of performing contents, and considerations in producing the contents. It is expected that more ideas will come out and that the discussions will be vitalized, concerning the creation of interdisciplinary integration contents utilizing classical narratives based on this discussion.