본 연구는 오사카시 기타카가야 지구의 사례를 통해서 쇠퇴지역이 아티스트 집적지로 변화하게 된 요인과 그 과정 속에서 젠트리피케이션을 수반하지 않고 아티스트 집적지를 유지할 수 있는 조건은 무엇인가, 또한 그것이 도시재생에 어떠한 영향이 있는가. 이 물음에 대해서 하비의 공유재의 개념과 각 활동 주체의 인터뷰를 통해 고찰한 것이다. 그 결과, 다음과 같다. 첫째, 쇠퇴지역이 아티스트 집적지로 변화하게 된 요인은 아티스티의 경제적 요인, 빈 공장과 빈 집을 문화공간으로 재활용, 아트프로젝트와 관계된 사회적 특수성, 부동산 회사의 개입 등, 이 네 가지 요인이 기타카가야 지구를 아티스트 집적지로 변화시켰다. 둘째, 아티스티 집적지와 기타카가야 지구의 도시재생 관계에서 부동산 회사의 주도적 역할이 작용하는 한편, 아티스트의 활동 거점의 확산, 아트프로젝트의 사회적 관여, 아티스트와 커뮤니티 단체와의 협동도 기타카가야의 도시재생에 있어 중요한 요소로 작용하고 있다. 셋째, 기타가야 지구가 젠트리피켄이션에 이르지 못한 요인과 지역사회 영향에 대해서는 공간을 공유재화, 그리고 목적지 문화를 통한 기타카가야 지구의 재활성화이다. 공간을 공유재화로 하는 것은 기타카가야 지구가 젠트리피케이션에 영향을 받지 않는 근본적인 요인이며, 공유재를 통해서 아티스트 집적지의 유지, 아티스트의 작업환경 조성, 그리고 외부 아티스트의 이주촉진이 가능하게 되었다. 목적지 문화로써 기타카가야 지구의 재활성화는 각 주체의 상호관계와 그들의 문화, 예술적 활동이 지역주민뿐만 아니라 방문객에도 긍정적인 영향을 미쳐, 기타카가야 지구를 아티스트 집적지라고 할 수 있는 이미지 전환의 촉진, 이것이 소비, 체험의 대상이 되는 목적지 문화로서 기타카가야 지구가 재활성화 되고 있다.
The purpose of this study is to investigate influence of urban regeneration without gentrification forming an artist colony in Kitakagaya District, Suminoeku, Osaka, Japan. It uses a qualitative method based on Harvey's theory of Common and in-depth face-to-face interviews with local residents including planners, artists, and visitors as well as document analysis to present the district’s urban regeneration and gentrification. Accordingly, the study addressed the following four factors: 1) formation factors giving rise to the artist colony, 2) impact factors of urban regeneration, 3) ineffective factors of the gentrification, and 4) impact of artist colony formation on the district’s image as a cultural destination. It is possible to provide a conclusive, four-point explanation for these four major factors. First, the study highlights the important reasons for converting Kitakagaya District into an artist colony, as follows: artist poverty, possibility of reusing vacant factories and houses as cultural spaces, the potential social benefits of art projects, and realtor interest in regenerating the locality. Second, the expansion of the artists' activity basis and art projects enabled the broader community to collaborate with the artists in the urban regeneration of Kitakagaya District into a cultural destination with the readership of the Real Estate Company. Third, the artist colony has become common in the locality by gentrefication. The common maintain the artist colony, create the work environments for the artists, and encourage more artists to move into the district. Fourth, the revitalization of Kitakagaya District as a cultural destination represents the artist colony’s impact on the district. Artistic and cultural activities encourage social and cultural interaction that positively influences visitors and residents alike. Thus, Kitakagaya District’s artist colony has been revitalized as a cultural destination at which visitors are able to buy artists’products and experience local culture. In conclusion, in the case of Kiatakagaya District, it has a different aspect from traditional artist colony as artists’displacement and rise in property prices due to gentrification in that the distric's urban regeneration involved in an artist colony had been maintained and managed as common by controal the real estate company.