본 연구는 COVID-19의 확산으로 C교육대학교에서의 비대면 온라인 수업 실태와 만족도, 성별· 학년별·연령별 차이와 함께 전체적인 인식 변화 추이를 살펴보고, 그 결과에 기반하여 비대면 수업의보완 및 개선에 대한 시사점을 도출하는 데 목적이 있다. 데이터는 3차에 걸친 비대면 온라인 수업만족도 조사 자료이며 SPSS 26, NVIVO 12로 분석하였다. 만족도 조사 분석 결과, 1, 2차 조사에서는 전반적으로 남학생과 2·3학년, 그리고 29세 이하 학생들의 평균이 낮고, 여학생, 4학년, 30세이상 학생들의 평균이 높았다. 3차 조사는 남학생, 29세 이하 학생들의 낮은 평균과 함께, 3학년의만족도 상승, 4학년의 큰 폭의 하락과 함께 1학년의 1~3차에 걸친 지속적 하락이 특징으로 나타났다. ‘교수자의 피드백과 소통 노력’은 3차에 가장 긍정적인 변화로 인식하였으며, ‘초기의 비대면 강의와비교하여 점차 강의의 질 향상’은 1차 대비 2차, 3차 조사에서 점차 상승하여 3차의 만족도 결과를추동하였다. 대면 수업 대비 비대면 수업의 효과성 인식 정도, 비대면 수업에서 선호하는 수업 유형과함께 비대면 수업에서의 보완 및 개선점으로 교수자의 피드백과 소통, 합리적인 과제 부과, 평가방법 및 절차, 실험 실습 및 실기 교과에 대한 보완, 학생간 상호작용 및 팀플 개선, 교수자의 시스템사용 및 활용 능력 배양, 시스템 및 서버 안정성 문제 해결 과 관련한 시사점을 도출하였다. 보다발전적인 비대면 온라인 수업을 위하여 비대면 수업의 교수 설계 및 평가의 필요성과 향후 언택트시대를 대비하기 위한 여건 마련의 필요성을 제언하였다.
The purpose of this study was to draw implications of the overall trend of changes in the perception of non-face-to-face online classes at C University of Education due to the spread of COVID-19. Furthermore, differences in relation to gender, grade, and age were examined. It is expected the results will assist in supplementing and improving future online classes. SPSS 26 and NVIVO 12 were employed to analyze the data of three surveys that assessed satisfaction of online classes. The first and second survey revealed that the average of male students, sophomore and junior students, and students under 29 years of age was generally low. On the contrary, the average of the female, senior, and students over 30 years old was high. The low average of the male students and those under the age of 29 as well as an increase in the satisfaction of the junior students, a sharp decline in that of the senior students, and a continuous decline in that of the freshman students characterized the third survey. The professor’s feedback and communication efforts were recognized as the most positive change during the three surveys. Furthermore, the perception of the gradual improvement of lecture quality compared to the initial online classes gradually increased in the second and third surveys in comparison to the first. This result may have driven the increased satisfaction in the third survey. In comparison to the preferred online face-to-face classes, the results of the effect of non-face-to-face classes were presented. Finally, to ensure future improvements, the instructor’s feedback and communication setting reasonable assignments, and the implications of the evaluation including methods and procedures; supplementation of the laboratory and practice subjects; student interaction ; team improvement measures ; ability to use the system of instructors; and the system and solutions, server stability solutions were proposed. In order to enhance non-face-to-face online classes in the future, teaching designs, evaluation of online classes, and the preparation of conditions for the future Untact era were suggested.